رییس ستاد تحول اقتصادی وزارت صنایع و معادن از ارائه طرح‌های حمایتی وزارت صنایع از بخش صنعت و معدن تا ۲۰ روز آینده خبر داد و گفت: مهم‌ترین شاخص اجرای طرح تحول اقتصادی در کشور افزایش بهره‌وری و کیفیت واحدهای تولیدی است. «سید رضا فاطمی امین» افزود: چندین برنامه در ستاد تحول اقتصادی برای اجرای مدیریت و هدایت بنگاه‌های صنعتی در نظر گرفته شد.

بر اساس گزارش «ایلنا» وی ادامه داد: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده از ۸۰ هزار واحد صنعتی تنها ۱۶ هزار واحد بالای ده نفر آن انرژی‌بر هستند. از این تعداد هزار واحد اول آن ۵۸ درصد برق و سوخت و ۵ هزار واحدی بعدی ۲۶ و ۵۲ درصد به ترتیب برق و سوخت و دو هزار تای بعدی ۱۶ و ۱۰ درصد برق و سوخت صنایع کشور را مصرف می‌کنند.

مشاور وزیر صنایع و معادن افزود: در کوتاه مدت چهار برنامه و در میان مدت ۵ برنامه با هماهنگی صنوف و تشکل‌های مختلف بخش صنعت و معدن طراحی شد و برای هر گروه و تشکل صنعتی یک برنامه حمایتی و هدایتی در ستاد تحول اقتصادی در نظر گرفته شده است.

رییس ستاد تحول اقتصادی صنایع و معادن تصریح کرد: حداکثر تا ۲۰ روز آینده برنامه‌های پیشنهادی برای حمایت از این دو گروه نیز با حضور صنوف مرتبط تهیه و ارائه خواهد شد.

«فاطمی امین» در باره نحوه و چگونگی حمایت از این واحدها افزود: این حمایت‌ها به صورت ارائه تسهیلات به صورت تامین نقدینگی واحدهای صنعتی در قالب وام‌های فوری و بلاعوض، پرداخت جوایز صادراتی و اعمال سیاست‌های تعرفه‌ای و.. خواهد بود.

وی افزود: در ستاد تحول برای حمایت از مصرف خانوار نیز برنامه‌ریزی شده است. به این منظور ضمن بررسی و مطالعه تطبیقی سایر کشورهای صاحب تجربه در این زمینه، سقف و نحوه و روند افزایش احتمالی این قیمت‌ها بررسی و تدابیر لازم اندیشه شد، در این زمینه پیش‌بینی شد از ۴۷۰ قلم سبد خانوار تنها ۲۳ مورد آن نیاز به مدیریت هزینه خواهد بود.

وی تصریح کرد: در این ستاد برنامه‌هایی برای جلوگیری از انتقال تورم‌های احتمالی از بخش صنعت به خانوار در نظر گرفته شد، افزایش هزینه و قیمت انرژی در اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، دغدغه‌ای را در واحدهای صنعتی اعمال خواهد کرد که منجر به افزایش بهره‌وری خواهد شد.