«مطالعات ساخت دو خط لوله مجزا برای واردات نفت از عراق و صادرات فرآورده به ارمنستان آغاز شده است.» معاون وزیر نفت با اعلام این خبر در مورد آخرین وضعیت ساخت خط لوله نفت بصره-آبادان می‌گوید: هم‌اکنون مطالعات ساخت این خط لوله برای انتقال نفت خام از بصره عراق به پالایشگاه آبادان به پایان رسیده است.

«سید نورالدین شهنازی زاده» افزود: هدف از ساخت این خط لوله واردات نفت خام بوده و ارسال فرآورده‌های نفتی در دستور کار نیست.

به گزارش «مهر»، معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه با راه‌اندازی این خط لوله ۵۰ درصد خوراک نفت پالایشگاه آبادان از بصره تامین می‌شود، اظهار کرده بود: در نشست مشترکی زمینه‌های مختلف ساخت این خط لوله مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد ۷ کیلومتر از این خط لوله ۳۲ اینچ با عبور از رودخانه اروند تا رسیدن به خاک عراق توسط ایران ساخته شود.

چارچوب قراردادی ساخت خط لوله انتقال نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی بین ایران و عراق مرداد ماه ۱۳۸۶ در تهران امضا شده بود.

شهنازی‌زاده در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر صادرات فرآورده‌های نفتی به ارمنستان از طریق نفتکش‌های جاده پیما انجام می‌گیرد، گفت: اخیرا طرف ارمنستانی آمادگی خود را برای ساخت خط لوله‌ای به منظور واردات فرآورده‌های نفتی از ایران اعلام کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه هم‌اکنون مطالعات ساخت خط لوله ایروان - تبریز آغاز شده است، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود قطر این خط لوله بین ۸ تا ۱۰ اینچ باشد.

وی همچنین از ساخت ترمینال مشترک نفتی ایران و ارمنستان در مرز دو کشور خبر داد و افزود: با ساخت خط لوله و ترمینال مشترک نفتی حجم صادرات فرآورده‌های نفتی به این همسایه شمالی کشور افزایش می‌یابد.

پیش‌بینی می‌شود با ساخت این خط لوله امکان انتقال روزانه ۷۰ هزار بشکه بنزین و گازوئیل به ارمنستان فراهم شود. طول این خط لوله حدود ۳۵۰ کیلومتر بوده که برای احداث آن به ۳۵۰ میلیون دلار سرمایه نیاز است.