رییس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، درباره اقدام خلاف قانون برخی شرکت‌های داخلی که به چین سفارش تولید می‌دهند، گفت: هم‌اکنون ورود هرگونه کالا به کشور تحت برند ایرانی و نشان استاندارد، حتی اگر آن کالا استاندارد هم باشد، ممنوع است. به گزارش ایسنا «نظام الدین برزگری» افزود: متاسفانه هم‌اکنون برخی شرکت‌های داخلی با اسم و برند خود کالایی را برای تولید به خارج از کشور سفارش می‌دهند که این کار به اشتغال موجود در ایران ضربه سنگینی وارد می‌کند. این درحالی است که این شرکت‌ها در هنگام دریافت نشان استاندارد به ما اعلام کرده‌اند که قصد تولید محصول را در داخل کشور دارند.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون هیچ شرکتی حق ندارد کالای تحت برند خود را با نشان استاندارد به خارج از کشور سفارش داده و بعد آن کالا را وارد کشور کند. حتی اگر این کالا منطبق با بالاترین استانداردهای جهانی هم باشند.در همین حال مدیر کل صنایع غیرفلزی وزارت صنایع و معادن نیز گفت: تولید کالا با برند ایرانی در خارج و واردات آن به کشور ممنوع بوده و وزارت صنایع و معادن مخالفت رسمی خود با این مساله را به گمرک ایران اعلام کرده است.

«حسین ابویی مهریزی» افزود: طبق قانون گمرک، هرگونه عملی که موجب فریب مصرف‌کننده شود، ممنوع است؛ بنابراین تولید برند ایرانی در خارج یا ذکر ساخت ایران بر روی کالای تولید شده در خارج و واردات آن به کشور نیز تخلف محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق قانون گمرک از وزارت صنایع و معادن درخصوص واردات این‌گونه کالاها نظرخواهی می‌شود، خاطرنشان کرد: وزارت صنایع و معادن مخالفت صریح خود با واردات کالاهایی با برند ایرانی به داخل کشور را به گمرک اعلام کرده است. وی افزود: بنابراین اگر در گمرک کالایی بازبینی شده و آن کالا با ذکر ساخت ایران یا با برند ایرانی تولید شده باشد ورود آن به داخل کشور ممنوع بوده و طبق قانون گمرک با آن برخورد می‌شود. وی با بیان اینکه تولیدکنندگانی که کالای خود را در خارج تولید و وارد کشور می‌کنند موجب ضربه شدید به تولید داخل و منافع ملی می‌شوند، تصریح کرد: وزارت صنایع و معادن این تولیدکنندگان را دیگر به عنوان یک واحد تولیدی معتبر به رسمیت نشناخته و آن‌ها را عده‌ای سودجو می‌داند.

ابویی ادامه داد: ‌افرادی که یک برند ایرانی را با امکانات ملی و با استفاده از تسهیلات مختلف در داخل کشور ایجاد کرده‌اند، حق ندارند با سفارش تولید آن برند به خارج، اشتغال و ارزش افزوده ناشی از آن تولید را به خارج از کشور منتقل کنند.

وی تصریح کرد: تولید برند ایرانی تحت هر عنوانی در خارج از کشور ممنوع است حتی اگر نام کشور سازنده نیز روی آن کالا درج شود.