سعید بزرگی
سیمان سفید در سال‌های گذشته به میزان کمتری نسبت به سیمان خاکستری با بحران و عدم فروش روبه‌رو بود، ولی اکنون سیمان سفید نیز در شرایط بحرانی قرار گرفته است.

آمار نشان می‌دهد که موجودی سیلوهای کارخانجات سیمان سفید رو به فزونی است و تولید بیشتر، مقرون به صرفه نیست.
مدیران کارخانجات سیمان سفید از هم‌اکنون چاره‌جویی می‌کنند و گاه در کنار حرکت به سمت بهبود روش‌های تولید و کاهش هزینه‌ها، ناچار از کاهش نیروی انسانی خود شده‌اند؛ کاری که برای آنها بسیار دشوار است و از طرف دیگر به جمع بیکاران کشور می‌افزاید. مدیران ارشد کشور هم گرچه شاهد و ناظر این وقایع هستند، اما کاری از دستشان ساخته نیست.
میزان کلینکر انباشته شده و سیمان فروش نرفته در نه ماه اول سال 88، نشان می‌دهد که در آینده نه‌چندان دور، این کارخانجات با بحران بیشتری روبه‌رو خواهند بود.
روند این موجودی در کارخانجات به شکلی است که هرماه بر آن افزوده شده و پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش بیشتر این موجودی در ماه پایانی سال جاری است.
این در حالی است که اصولا در رکودهای گذرا در سیمان خاکستری، سیمان سفید فروش متعارف خود را حفظ می‌کرده ولی اکنون شرایط به شکلی است که سیمان سفید هم به دام بحران افتاده است.
از سوی دیگر بحران‌های پیش رو همچون لایحه «در جریان اقدام» هدفمند کردن یارانه‌ها در آینده نزدیک می‌تواند فشار بیشتری را بر این صنعت وارد کند.
با توجه به اینکه مصرف انرژی در تولید سیمان سفید بیشتر از سیمان خاکستری است و قیمت حامل‌های انرژی بی‌تردید رشد قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت، در نتیجه این بحران برای سیمان سفید سنگین‌تر خواهد بود. در هر حال تنها راه باقی‌مانده برای تولیدکنندگان این بخش امیدواری به مدد مسوولان مملکتی است.