تفاهم‌نامه‌ توسعه میدان گازی کیش با کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های داخلی و یک بانک امضا شد. بر اساس پیش‌بینی، بار مالی توسعه سه فاز میدان گازی کیش حدود ۱۰ میلیارد دلار برآورد شده بود که اعتبار مزبور قرار است به واسطه تشکیل کنسرسیومی از محل منابع ملی ایرانی و خارجی تامین و در پروژه هزینه شود.

این گزارش حاکی است، میزان ذخایر میدان گازی کیش طبق بررسی‌ها و ارزیابی‌های صورت گرفته، حدود ۴۸ تریلیون فوت مکعب TCF برآورد شده است.

بر اساس این گزارش، روز گذشته وزیر نفت به همراه هیاتی ضمن بازدید از میدان گازی کیش، تفاهمنامه‌ای را به منظور توسعه این میدان با کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های خصوصی «داخلی» و بانک ملت به امضا رساند که در این صورت ضمن تامین ۴۰ درصد منابع اعتباری مورد نیاز در این عرصه توسط بانک مزبور، شرکت‌های توانمند داخلی مراحل توسعه این میدان گازی کشور را بر عهده خواهند داشت.

در این مراسم وزیر نفت از کشف میدان گازی هالگان در استان فارس و میدان نفتی سومار در کرمانشاه خبر داد. «سیدمسعود میرکاظمی» افزود: میدان گازی هالگان در ۷۳ کیلومتری شمال عسلویه و در جنوب استان فارس نزدیک به میادین سفید باغون، سفید زاخور و دی قرار دارد.

به گزارش «شانا»، وی ادامه داد: «با توسعه این میدان گازی امکان تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز به مدت ۲۰ سال فراهم خواهد شد.»

وزیر نفت یادآور شد: «با فرض قیمت ۳۰ سنت برای هر مترمکعب گاز و ۷۰ دلار برای هر بشکه میعانات گازی این میدان، پیش‌بینی می‌شود بیش از ۸۰ میلیارد دلار درآمد با توسعه این میدان نصیب کشور شود.»

«میرکاظمی» همچنین از کشف میدان نفتی سومار در شرق میدان نفت شهر و شمال غرب میدان گازی تنگه بیجار خبر داد و گفت: «نفت درجای این میدان ۴۷۵ میلیون بشکه و نفت قابل استحصال آن ۷۰ میلیون بشکه برآورد شده است.»

وزیر نفت افزود: «با فرض قیمت ۷۰ دلار برای هر بشکه نفت میدان نفتی سومار پنج میلیارد دلار بازگشت سرمایه خواهد داشت که لازم است برنامه توسعه آن هر چه زودتر برنامه‌ریزی شود.»

مدیر عامل شرکت ملی نفت نیز در مراسم امضای قرارداد طرح توسعه میدان گازی کیش با بیان اینکه امروز یک روز به یادماندنی در تاریخ صنعت نفت ایران است، گفت: «اکتشاف میدان گازی کیش توسط مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در سال ۸۴ نهایی و وجود هیدروکربور، گاز طبیعی و میعانات گازی در این میدان نهایی شد.»

«سیف‌الله جشن‌ساز» با اشاره به اینکه ارزش قرارداد طرح توسعه میدان گازی کیش حدود ۱۰ میلیارد دلار (معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان) است، بیان کرد: «این قرارداد در نوع خود یکی از قراردادهای بی‌نظیر تاریخ صنعت نفت است، به طوری‌که برای اولین بار قراردادی با این حجم به کنسرسیوم شرکت‌های داخلی و به رهبری بانک ملت واگذار شده است.»