گروه صنعت و معدن- نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از شنیدن سخنان نمایندگان سوال‌کننده از وزیر صنایع درباره اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ در وزارت صنایع و نیز پاسخ‌های علی‌اکبر محرابیان در این‌باره به قانع‌کننده بودن پاسخ‌های وزیر رای دادند، هرچند نمایندگان سوال‌کننده اعلام کردند که قانع نشده‌اند. به گزارش مهر، در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی سوال برخی از نمایندگان از علی‌اکبر محرابیان، وزیر صنایع درباره خصوصی‌سازی و واگذاری شرکت‌ها و موسسات صنعتی زیر مجموعه وزارت صنایع و نیز کاهش تصدی‌گری دولت مطرح شد.

وزیر صنایع در خصوص واگذاری‌های صورت گرفته در این وزارتخانه یادآور شد: سه دسته شرکت برای اجرای اصل ۴۴ وجود دارد؛ یکی شرکت‌های غیرصدر اصل۴۴ که باید واگذار شوند و دسته دیگر شرکت‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی هستند که باید ۸۰ درصد سهامشان واگذار شود و دسته آخر هم شرکت‌ها و سازمان‌ها و دستگاه‌هایی هستند که دولت حق واگذاری آنان را ندارد.

محرابیان خاطر نشان کرد: تاکنون عمده شرکت‌های دسته اول واگذار شده‌اند و برای واگذاری مابقی آنان نیز اختیار واگذاری به سازمان خصوصی‌سازی داده شده است.

وی در خصوص گروه دوم شرکت‌های زیرمجموعه وزارت صنایع نیز تصریح کرد: از مجموع ۵ شرکتی که در این حوزه قرار می‌گیرند ۴ شرکت کل سهام قانونی‌شان واگذار شده و تنها شرکت ذوب‌آهن اصفهان باقی مانده که مراحل پذیرش آن در بورس انجام شده و ما آماده واگذاری آن هستیم؛ هر چند تا پایان سال ۹۳ فرصت قانونی برای این کار داریم.

از سوی دیگر، «حمید رضا فولادگر» یک عضو کمیسیون صنایع هم تاکید کرد: وقتی ۸۰ درصد سهام یک شرکت واگذار شده اما دولت همچنان در ریزترین امور آن شرکت دخالت می‌کند، طبیعی است که کسی حاضر نخواهد شد وارد رقابت شود، بنابراین باید زمینه حضور بخش‌خصوصی در بخش صنایع و معادن فراهم شود.

نماینده اصفهان اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که وزارت صنایع همچنان به تصدی‌گری خود بر شرکت‌های واگذار شده ادامه داده و همچنان در امور اجرایی این شرکت‌ها دخالت می‌کند.

در ادامه فولادگر و دیگر نمایندگان سوال‌کننده پاسخ‌های محرابیان را قانع‌کننده ندانستند و به همین دلیل از نمایندگان مجلس در این باره رای‌گیری به عمل آمد که از مجموع ۲۰۳ نماینده، ۱۲۶ نفر به قانع‌کننده بودن پاسخ‌های محرابیان رای دادند.

به گزارش ایسنا هم، بعد از پایان جلسه وزیر با نمایندگان، به جمع خبرنگاران آمد و از بهره‌برداری ۵۰۰ طرح صنعتی با بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در دهه فجر امسال خبر داد.