گروه انرژی- «سنگ بزرگ علامت نزدن است.» در حالی که چشم بادامی‌های چینی تفاهم‌های متعددی را برای سرمایه‌گذاری در ایران امضا کرده اند، بار دیگر خبر می‌رسد: میدان‌های پایدار، پایدار غرب، سروش، موند، زاغه و فردوس ازجمله کاندیداهای مطالعات توسعه میادین نفت سنگین توسط شرکت‌های چینی هستند. مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت با اعلام این خبر اظهار داشت: آخرین مذاکره با شرکت‌های سی.‌ان.‌پی.‌سی، سینوک و ساینوپک چین از علاقه‌مندی آنها در رابطه با یک‌سری مطالعات توسعه میادین نفت سنگین خبر می‌داد که به این‌منظور میدان‌های فوق کاندیدا شناخته شدند.

محمدعلی عمادی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: لازم است در بررسی‌های اولیه یک‌سری پارامترهای متغیر مانند سیالات مخزن، سنگ مخزن، شرایط دریا و خشکی بررسی وعلاقه‌مندی شرکت‌های چینی براساس ریسک و عدم قطعیت آن‌ها نهایی شود. سپس باید وضعیت مطالعه توسعه میادین نفت سنگین با کارفرمایان اصلی که میادین در اختیار آنهاست، نهایی شود.

عمادی خاطرنشان کرد: تاکنون تا این مرحله پیش‌رفته‌ایم که بعد از تعیین‌شدن میدان، کارهای آزمایشی و تحقیقاتی آزمایشگاهی را روی مواد‌ سنگ میدان، نفت میدان و توسعه‌ و حجم نفت متمرکز کنیم.

وی افزود: از آنجا که چینی‌ها بسیار علاقه‌مندهستند که این موضوع را در حوزه آزمایشی پیش ببرند، مذاکرات را با دقت ادامه می‌دهند و بنابراین تلاش می‌کنیم مذاکرات تا پایان سال تمام شود.