دستورالعمل جدید برای استفاده از حساب ذخیره ارزی

گروه صنعت و معدن- براساس دستورالعمل اجرایی جدید ضوابط بازپرداخت تسهیلات اعطایی از محل حساب ذخیره ارزی، نرخ سود تسهیلات دریافتی پس از تبدیل به دلار آمریکا در دوران استفاده، تنفس و بازپرداخت (و دوره امهال)، ۱۰درصد، طی اقساط شش ماهه تعیین شد. به گزارش خبرنگار ما، باز پرداخت تسهیلات دریافتی از محل حساب ذخیره ارزی که به صورت یورویی محاسبه و دریافت می‌شد، به دلیل افزایش نرخ برابری یورو در مقابل ریال، با دشواری روبه‌رو شده بود؛ به طوری که ارزش اقساط بازپرداخت وام، گاه به یک و نیم برابر می‌رسید که از توان بسیاری از فعالان صنعتی خارج بود و مطالبات معوق این حساب را افزایش داد.

حال در شرایطی که قرار بود حساب ذخیره ارزی همچنان به صورت یورویی باقی بماند، در ابلاغیه جدید تسهیلات مجددا با نرخ دلار محاسبه خواهد شد که به دلیل آنکه نرخ دلار در برابر ریال از ثبات برخوردار است و چندان هم شناور نیست، اخذ تسهیلات با نرخ ۱۰ درصد و در مناطق کمتر توسعه یافته با نرخ ۸ درصد مقرون به صرفه‌تر است.

به گزارش روابط عمومی‌وزارت صنایع و معادن، براساس این تصویب‌نامه، همه اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی، تعاونی، موسسات و نهادهای عمومی ‌و غیردولتی می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

همچنین دریافت‌کنندگان تسهیلات ترجیحی در مناطق کمتر توسعه یافته و نیز طرح‌های نساجی در صورت تقاضای استفاده از مزایای این مصوبه، مشمول دو درصد تخفیف از سود متعلقه ده درصد می‌شوند.

بنا براین گزارش، کلیه متقاضیان که تا تاریخ سی‌ام اسفند ماه ۱۳۸۷ نسبت به انعقاد قرارداد تامین مالی اقدام کرده‌اند، می‌توانند درخواست خود را به بانک عامل ارائه و در چارچوب این دستورالعمل از مزایای آن استفاده کنند.

همچنین، بانک‌های عامل موظفند تمامی‌تقاضاهای دریافتی منتهی به تاریخ یکم تیرماه ۱۳۸۹ را حسب مفاد مصوبه و در چارچوب این دستورالعمل مورد بررسی و اقدام قرار دهند.

در این مصوبه تصریح شده است، سود تسهیلات متقاضیانی که در راس موعد مقرر نسبت به انجام کامل تعهدات خود اقدام کرده‌اند، حداکثر تا یک درصد از محل سهم سود حساب ذخیره ارزی کاهش می‌یابد.

براساس این گزارش، در صورت ارائه تقاضای کتبی از سوی تسهیلات‌گیرندگان به وزارت صنایع و معادن برای بخشودگی جرایم، تاخیر اقساط معوق که سررسید آن قبل از پایان سال ۱۳۸۸ می‌باشد، باید خلاصه وضعیت پرونده متقاضیان حسب درخواست وزارت یادشده توسط بانک عامل تهیه و به همراه سایر مستندات مورد نیاز به دبیرخانه کمیسیون مستقر در وزارت صنایع و معادن ارسال شود.

این گزارش همچنین می‌افزاید، در صورتی‌که با اعمال ضوابط این دستورالعمل، تسهیلات گیرنده مجددا تاخیر در تادیه اقساط داشته باشد، جریمه‌ای به میزان ۱۲‌درصد علاوه بر سود یادشده محاسبه و دریافت می‌گردد.

در این مصوبه آمده است، کمیسیونی با مسوولیت وزارت صنایع و معادن و عضویت نمایندگان وزارت اقتصاد و دارایی، معاونت برنامه‌ریزی راهبردی، بانک مرکزی، وزارتخانه‌های تخصصی و بانک عامل موضوع‌ها را پیگیری کرده و تصمیمات این کمیسیون توسط وزارت صنایع و معادن ابلاغ می‌شود.

وزارت صنایع و معادن در سال ۱۳۸۵ به منظور جبران بخشی از ضرر و زیان واحدهای تولیدی که برای طرح‌های خود از محل حساب ذخیره ارزی در سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۳ استفاده کرده‌اند، اقدام به پیگیری کرد که در نهایت مصوبه کمیسیون اقتصاد دولت صادر شد، اما در مرحله اجرای مصوبه یاد شده مشکلاتی برای واحدهای ذی‌ربط ایجاد کرد.

براساس این گزارش، پس از بررسی‌ها و پیگیری‌های مجدد از سوی این وزارتخانه جهت مشکلات اجرایی پیش آمده، مصوبه اصلاحی و دستورالعمل اجرایی «ضوابط بازپرداخت تسهیلات اعطایی از محل حساب ذخیره ارزی» به تصویب رسید. «محمدرضا رحیمی» معاون اول رییس‌جمهوری این مصوبه را در تاریخ سیزدهم دی ماه ۱۳۸۸ به وزارت صنایع و معادن، وزارت امور اقتصادی و دارایی، معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی رییس‌جمهور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ‌ایران ابلاغ کرده است.