گروه انرژی- حدود یک سال از توقف واگذاری شرکت توسعه «پترو ایران» به بخش‌خصوصی می‌گذرد، اما هنوز وضعیت این شرکت مشخص نشده است.

شرکت پترو ایران در دی ماه سال گذشته از طریق مزایده با قیمت ۱۱۰ میلیارد تومان به شرکت «دانا انرژی» فروخته شد، اما با دستور رییس جمهوری این واگذاری به تعویق افتاد.

اگر چه در ابتدا قیمت به عنوان دلیلی برای تعویق واگذاری این شرکت عنوان می‌شود، اما اجرای چندین پروژه ملی نظیر توسعه میدان نفتی جفیر با شرکت بلاروس، قرارداد احداث خط لوله انتقال گاز میدان سلمان به سکوی سیری و ... از دیگر دلایل تعویق در واگذاری این شرکت به بخش خصوصی اعلام شد.

در این بین رییس ستاد اصل ۴۴ در شرکت ملی نفت در خصوص وضعیت واگذاری این شرکت بعد از گذشت یکسال می‌گوید: «متوقف شدن این واگذاری در ابتدا بر سر قیمت آن بود که این موضوع در حال حاضر حل شده است.»

علی کاردر در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اظهار داشت: «در حال حاضر واگذاری این شرکت در سازمان خصوصی‌سازی بررسی می‌شود و این موضوع از دستور کار شرکت ملی نفت خارج شده است.»محمد ایروانی، مدیر عامل شرکت «دانا انرژی» نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اظهار داشت: «پیگیری‌های ما در مورد واگذاری شرکت پتروایران تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.»

وی ادامه داد: «بر اساس اعلام سازمان خصوصی‌سازی کلیه مراحل واگذاری انجام شده است و آنها منتظر دستور رییس‌جمهور هستند.»

ایروانی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا اجرای پروژه‌های مهم در صنعت نفت و گاز کشور از سوی پتروایران می‌تواند یکی از دلایل تعویق این واگذاری باشد؟ گفت: «به نظر من چنین موضوعی نمی‌توان مطرح باشد، چرا که هر شرکت دولتی یا خصوصی که پروژه‌ای به آنها واگذار می‌شود، ملزم هستند که پروژه را اجرا کنند.» وی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت پایه یکی از دلایل تعویق این واگذاری است، توضیح داد: «بله عمده بحثی که در ابتدا مطرح بود، در خصوص قیمت واگذاری بوده است. ارزش و قیمت کارشناسی و پایه برای این شرکت ۱۰۸ میلیارد تومان بود که در نهایت به مبلغ ۱۱۰ میلیارد تومان به فروش رفت، اما این رقم بعدا مورد اعتراض قرار گرفت.» ایروانی افزود: «اما در حال حاضر موضوع قیمت حل شده و نمی‌دانم که چرا پروسه واگذاری پتروایران اینقدر طولانی شده است.»

به گزارش خبرنگار ما، شرکت پتروایران سال گذشته از طریق مزایده با قیمت ۱۱۰ میلیارد تومان به شرکت «دانا انرژی» فروخته شد، اما مدیرعامل این شرکت در نامه‌ای به رییس‌جمهور درباره قیمت تعیین شده برای واگذاری این شرکت به بخش‌خصوصی اعتراض کرد.

اما نظر کارشناسان سازمان خصوصی‌سازی این بود که این قیمت‌گذاری به درستی انجام شده است.