گروه انرژی- یک کارشناس انرژی می‌گوید: «انرژی تنها ۹ درصد از قیمت تمام شده محصولات را تشکیل می‌دهد، این در حالی است که در کشورهای اروپایی این میزان ۴۵ درصد است.» به اعتقاد حبیب‌الله رواقی اردبیلی با قیمت‌های کنونی حامل‌های انرژی نمی‌توان به کاهش مصرف آن امیدی داشت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت نیرو، وی در هفتمین دوره همایش ملی انرژی، اظهار داشت: «استفاده از سیاست‌های تشویقی، راحت‌ترین راهکار کاهش مصرف انرژی در کشور به شمار می‌رود و بدون کاستن از سطح رفاه عمومی‌، بیش از ۲۰ درصد از انرژی مصرفی در کشور قابل صرفه‌جویی است.

وی در این زمینه به ارائه مثالی درباره صنعت شیشه پرداخت و گفت: «هم‌اکنون به ازای تولید هر تن شیشه در کشور ۲۲۳ کیلووات ساعت برق مصرف می‌شود. در حالی که میانگین جهانی مصرف برق در این صنعت ۱۱۰ کیلووات ساعت است.»

رواقی اردبیلی تصریح کرد: «هم‌اکنون بخش صنعت کشور معادل ۲۳۷ میلیون بشکه نفت خام انرژی مصرف می‌کند که این میزان در حدود ۲۳ درصد از کل مصرف انرژی کشور را شامل می‌شود.»

وی ادامه داد: «مصرف انرژی در صنعت فولاد کشور نیز ۴۵ درصد بیش از میانگین جهانی آن است.این میزان در صنعت سیمان نیز حدود ۲۳ درصد، در صنعت شیشه ۵۰ درصد، در صنعت کاشی و سرامیک ۲۵ درصد و در صنعت آجر ۵۰ درصد بیش از میانگین جهانی است.»