گروه انرژی- شرکت توتال فرانسه برای اولین بار دلایل تاخیر خود را پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی را اعلام کرد. جدا کردن بخش بالادستی از تولید ال.ان.جی از جمله دلایلی است که از سوی این شرکت عنوان می‌شود؛ به طوری که به گفته مدیرعامل توتال، این شرکت به این پروژه در قالبی یکپارچه تمایل داشته و این موضوع را مستلزم تایید دولت ایران می‌داند.

مدیرعامل شرکت توتال فرانسه در اظهارنظر جدید خود اعلام کرده است: «مشارکت ما در این پروژه تا حدودی به دلیل اختلاف با شرکت «سی.ان.پی.سی» چین و ایران بر سر اینکه چگونه اقدام شود، مشکل شده است.»

تمایل توتال به اجرای یکپارچه پروژه

«کریستوف دوماژری»، تاکید کرد: «ما همواره به این پروژه در قالبی یکپارچه تمایل داشته‌ایم، ضمن آن که ایران و سی.ان.پی.سی بخش بالادستی را از تولید ال.ان.جی جدا کرده‌اند و ما گفته‌ایم که این کمال مطلوب برای ما نیست.»

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اینترنتی داوجونز، وی افزود: «توتال به مذاکرات خود با «سی.ان.پی.سی» در مورد یک پروژه یکپارچه در بخش ال.ان.جی در پارس جنوبی ادامه می‌دهد، اما هرگونه توافقی مستلزم تایید دولت ایران است؛ اما ایران در حال حاضر مذاکره در مورد ال. ان. جی این میدان را متوقف کرده است.»

وی افزود: «انتظار دارم چینی‌ها ما را در توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی شرکت دهند.»

گفت‌وگو‌ها ادامه دارد

مدیرعامل توتال با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بخش انرژی موضوعی بلندمدت و سیاست متغیر و موقت‌ است، تاکید کرد: «شرکت توتال باید با وجود فشار‌های بین‌المللی به گفت‌وگوهای خود ادامه دهد.»

دوماژری با اشاره به فشارهای آمریکا برای انصراف از حضور در بخش نفت و گاز ایران گفت: «ما فکر می‌کنیم باید به مذاکره با دولت‌هایی همچون ایران ادامه دهیم، زیرا سرمایه‌گذاری‌های انرژی ماهیتی درازمدت دارند و سیاست تغییر می‌کند.»

اظهارات مدیرعامل توتال در حالی عنوان می‌شود که مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس روز دوشنبه اعلام کرده بود: «در بخش بالادستی فاز ۱۱ فرصت توتال تمام شده و حضور شرکت چینی در این بخش منوط به تصویب آن در کارگروه نفت در شورای اقتصاد است.»

ایران و چین در ماه ژوئن (خرداد ماه)، قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را به امضا رساندند. درابتدا قرار بود این پروژه به توتال واگذار شود؛ اما در عین حال توتال قصد دارد به عنوان شریک شرکت چینی سهمی‌در این میدان داشته باشد و در زمینه استخراج گاز طبیعی، تبدیل آن به مایع و صادرات با شرکت مذکور همکاری داشته باشد.