گروه انرژی- در حالی‌که کشور عراق همچنان درگیر تنش‌های سیاسی و اجتماعی است، بزرگترین شرکت‌های نفتی جهان برای شرکت در توسعه فعالیت‌های میادین نفتی عراق در بغداد گرد آمده‌اند؛ به طوری که بر این اساس آخرین خبرها کنسرسیومی با مشارکت شرکت‌های رویال داچ شل و پتروناس مالزی در مناقصه بهره‌برداری از میدان نفتی مجنون عراق برنده شده‌اند . به گزارش فارس به نقل از ریانووستی، حسین الشهرستانی، وزیر نفت عراق با بیان این مطلب اظهار داشت: کنسرسیوم مذکور بر کنسرسیومی که در آن توتال فرانسه و سی ان پی سی چین حضور داشتند، پیروز شد.حجم ذخایر نفت در میدان مجنون ۶/۱۲ میلیارد بشکه برآورد شده است. دولت عراق در سال ۲۰۰۹ برنامه‌ای را تایید کرد که بر اساس آن تولید نفت در این کشور به میزان ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در شبانه روز طی سال ۲۰۱۰ افزایش خواهد یافت. ذخایر اثبات شده نفت در عراق ۱۱۵ میلیارد بشکه است که از این نظر این کشور بعد از عربستان و ایران مکان سوم در جهان را به خود اختصاص می‌دهد.

از سوی دیگر خبرها حاکی از آن است که کنسرسیومی به رهبری غول نفتی خصوصی روسیه یعنی شرکت لوک‌اویل برنده دومین مزایده نفتی بزرگ عراق در سال میلادی جاری شد وتوانست میدان نفتی را که یک دهه پیش قول آن را از صدام حسین گرفته بودند از آن خود کنند. این در شرایطی بود که دیروز شنبه سایر شرکت‌ها تمایل چندانی برای برنده شدن در مزایده میدان‌های نفتی خارج از بخش محافظت شده جنوب کشور از خود نشان ندادند.

شرکت‌های لوک‌اویل روسیه و استات‌اویل نروژ موفق شدند حقوق مربوط به توسعه فاز دوم میدان نفتی غورنای غربی عراق را که در بصره واقع شده است از آن خود کنند و سه کنسرسیوم دیگر به رهبری شرکت توتال فرانسه، شرکت دولتی پتروناس مالزی و بریتیش پترولیوم انگلیس را در مزایده شکست دهند. در مجموع طی دو روز ۱۵ میدان نفتی به مزایده گذاشته شدند و از میان هفت میدانی که روز دوم به مزایده گذاشته شدند، برندگان ۴ میدان مشخص شدند.