گروه صنعت و معدن- اگر قراربود یکی از معادن ایران در کتاب رکوردهای «گینس» چاپ شود، شاید معدن انگوران به عنوان پرحاشیه‌ترین معدن دنیا معرفی می‌شد، تازه‌ترین حاشیه‌ای که چندان از متن چانه‌زنی‌های معدن دور نیست، اینکه نایب رییس انجمن سرب و روی ایران پیشنهاد کرده این معدن روی را به صورت قسطی با دریافت ارزش مالی معدن در طول هشت یا 9 سال، به کنسرسیومی متشکل از تولیدکنندگان روی کشور واگذار شود.

علی وثیقی مطلق اظهار داشت: معدن انگوران دارای شرایط خاصی است و برعکس برخی معادن مانند مس سرچشمه که بهره‌بردار و مصرف‌کننده ماده معدنی یک شرکت است، حدود ۶۲ شرکت مصرف‌کننده خاک روی انگوران هستند و به همین دلیل بهتر است این معدن به کنسرسیومی متشکل از تولیدکنندگان روی کشور واگذار شود. وی ادامه داد: با توجه به شرایط ایجاد شده، قیمت‌گذاری معدن انگوران باعث مطرح شدن داستان‌های طولانی می‌شود و علاوه بر این اگر قرار باشد صنعتگران پولی را بابت معدن پرداخت کنند، به یکباره حجم بالایی از نقدینگی از گردش مالی واحدهای تولیدی خارج می‌شود. وی تصریح کرد: در شرایط فعلی بهترین حالت باقی ماندن مالکیت معدن در اختیار دولت و سپردن کار بهره‌برداری و مدیریت استخراج معدن به کنسرسیوم تولیدکنندگان روی است تا به این ترتیب هم حقوق صنعتگران و هم حقوق دولت حفظ شود.
وثیقی مطلق ادامه داد: در رابطه با معدن انگوران تاکنون مصوبه‌ای به طور رسمی صادر نشده و فقط شایعه‌ای در مورد مصوبه دو سال پیش هیات وزیران مبنی بر واگذاری معدن به یک شرکت شنیده شد که البته هیچ‌گاه به طور رسمی منتشر نشد. وی در واکنش به این موضوع که با توجه به الزام اصل 44 قانون اساسی برای واگذاری معدن انگوران، واگذاری کار بهره‌برداری معدن به تولیدکنندگان روی خلاف قانون است، گفت: بر اساس قانون، معدن انگوران باید واگذار شود و ما نیز با واگذاری معدن طبق شرایط خاص موافقیم. وی در توضیح این شرایط خاص اظهار داشت: بهتر است معدن انگوران به کنسرسیومی متشکل از تولیدکنندگان روی کشور واگذار شود و ارزش مالی معدن در طول هشت تا 9 سال از طریق دریافت بخشی از پول فروش ماده معدنی برحسب قیمت‌های جهانی روی دریافت شود. وی افزود: در این صورت هر سال ضریبی از قیمت جهانی روی از بهره‌برداران معدن انگوران دریافت می‌شود. وثیقی مطلق با اشاره به ریزش مجدد دیواره معدن انگوران گفت: در حال حاضر این معدن با مشکل استخراج و موانع فنی برداشت روبه‌رو است که تولیدکنندگان روی خواستار در اختیار داشتن مدیریت برداشت و فنی معدن هستند. به گفته وی هم‌اکنون تنها 20 تا 30 درصد ظرفیت واحدهای تولیدکننده روی کشور فعال است که وجود مشکل در تامین مواد اولیه دلیل اصلی آن است. نایب رییس انجمن سرب و روی ایران تصریح کرد: در حال حاضر واحدهای ذوب روی با مشکلات زیادی از نظر تامین مواد اولیه روبه‌رو هستند و این در شرایطی است که هزینه حمل‌ و نقل و واردات خاک روی بسیار بالا است.