گروه صنعت و معدن- گزارش نهایی کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص برنج‌های آلوده، حاکی از آن است که
نه تنها اعضای این کمیسیون پس از دریافت نظرات سازمان‌های مسوول، از آلوده نبودن برنج‌های هندی قانع نشدند، بلکه ابهامات بیشتری در این خصوص برایشان ایجاد شده است.

متن گزارش نهایی کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص برنج‌های آلوده که روز گذشته در اختیار خبرگزاری ایسنا قرار گرفته، حکایت از آن دارد که کلیه برنج‌های هندی که با 13 نام تجاری از منشا کشور هندوستان به ایران وارد شده است، همگی یک نوع برنج هندی با کد «پوسا1121» هستند که از مبدا کشورهای هندوستان، پاکستان، افغانستان و امارات متحده عربی وارد کشور شده‌اند.
این گزارش به طور مبسوط به اظهارنظرهای متفاوت و متناقض مسوولان و نمایندگان تام‌الاختیار وزارتخانه‌های بازرگانی، جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، سازمان‌‌های استاندارد و گمرک اشاره داشته و در بخش نتیجه‌‌گیری، به تناقض‌هایی در خصوص اظهارنظر‌های مقامات مسوول اشاره می‌کند. در بخش نتیجه‌گیری این گزارش به امضای عباس رجایی، رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی آمده است، ابهامات زیر، مسائل جدی را ایجاد کرده است که باید پیگیری شود.
1 - از تاریخ تیرماه سال 1388 تا 28/6/88، حداقل هفت مورد اظهارنظر از سوی اعضای هیات علمی ‌دانشگاه‌ها و صاحب‌نظران از دستگاه‌های مختلف از جمله موسسه تحقیقات برنج و سازمان جهاد کشاورزی مازندران در خصوص وجود آلودگی در برنج‌های وارداتی با منشاء کشور هندوستان مطرح شد.
۲ - متعاقب این اظهارات، اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران حسب وظیفه قانونی به موضوع رسیدگی و پس از انجام آزمایشات، اظهارنظر نموده و آلودگی حداقل ۱۳ مارک موجود برنج هندی در بازار را تایید و ۳ مورد را با آلودگی بحرانی اعلام و در تاریخ ۲۸/۶/۸۸ اطلاع‌رسانی برای عموم را انجام داد.
3 - در تاریخ 29/6/88 مدیر کل نظارت بر مواد غذایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (آقای دکتر هدایت حسینی) در مصاحبه با خبرگزاری فارس اعلام می‌کند که به علت نبود استاندارد ملی برنج در کشور، ممکن است برنج‌های وارداتی دارای آلودگی‌های کنترل نشده باشند و قول بررسی و رسیدگی می‌دهد. معنای این سخنان این است که وزارت بهداشت و درمان تا این تاریخ آلودگی فلزات سنگینی چون جیوه و آرسنیک را بررسی نمی‌کرده است.
۴ - در تاریخ ۱/۷/۸۸ سرکار خانم مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مصاحبه با خبرگزاری‌ها اظهار می‌دارد که «وزارت بهداشت و درمان تمامی‌برنج‌های غیراستاندارد اعلام شده را مورد آزمایش و بررسی قرار داده است و در هیچ‌یک از برنج‌ها هیچ‌گونه آلودگی مبنی بر آرسنیک، فلزات سنگین و غیره دیده نشده است.»
5 - در تاریخ 4/7/88 آقای دکتر مرتضی پیرعلی، مدیرکل آزمایشگاه‌های کنترل غذا و داروی وزارت بهداشت در مصاحبه‌ای اعلام می‌کند که تاکنون میزان جیوه و آرسنیک را ارزیابی نکرده‌اند و این نقض سخنان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌باشد.
۶ - در تاریخ ۱/۷/۸۸ و در اخبار ۳۰/۲۰ شبکه ۲ سیما گزارشی پخش می‌شود که در آن گزارش، رییس موسسه تحقیقات کشاورزی ایالت پنجاب هندوستان به آلوده بودن برنج‌ها به فلزات سنگین اذعان می‌کند.
7 - در تاریخ 7/7/88 روزنامه ایران از قول آقای عباس زارع‌نژاد، مدیر کل روابط عمومی‌وزارت بهداشت می‌نویسد که «هندی‌ها دروغ می‌گویند: برنج هندی آلودگی ندارد.»
۸ - در تاریخ ۶/۷/۸۸ مدیر کل نظارت بر مواد غذایی در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اذعان می‌کند که تاکنون آزمایش جیوه و آرسنیک انجام نداده‌اند و در مقابل واکنش اعضای کمیسیون که چرا به وزیرتان اطلاعات غلط می‌دهید، سکوت می‌کند.
9 - در تاریخ 7/7/88 شرکت بین‌المللی بازرسی کالای تجاری IGI (وابسته به وزارت بازرگانی) آلودگی روی نمونه ارسالی را تایید می‌کند.
۱۰ - در تاریخ ۱۴/۷/۸۸ پژوهشکده علوم هسته‌ای سازمان انرژی هسته‌ای نتایج آزمایشات بر روی نمونه برنج‌های ارسالی را اعلام و آلودگی فلزات سنگین را تایید می‌کند.
11 - در گزارشات ارسالی از سوی رییس سازمان استاندارد آمده است که به جای 100 نمونه برنج 67 نمونه آزمایش گردیده که این موضوع خلاف مصوبات کمیسیون کشاورزی بوده است. همچنین مقرر بوده که نمونه‌ها از سراسر کشور و انبارهای گمرکات تهیه گردد که متاسفانه صرفا از بازار مولوی تهران خریداری و آزمایش شده است.
۱۲ - در گزارشات ارسالی از سوی رییس سازمان استاندارد، مضبوط است که در روش آزمایشات انجام شده بر روی نمونه‌ها فی‌مابین نماینده استاندارد و نماینده بهداشت و درمان هیچ‌گونه توافقی نبوده و اجماعی صورت نپذیرفته است.
13 - در گزارشات ارسالی از سوی رییس سازمان استاندارد میزان تعریف شده برای استاندارد آرسنیک مغایر میزان اعلام شده در کمیسیون و همچنین استانداردهای جهانی است و بدین ترتیب نتیجه‌گیری کرده‌اند که برنج‌ها آلوده نیست.
۱۴ - بر اساس مصوبات کمیسیون کشاورزی، مقرر بود کارگروهی چهار نفره از وزارتخانه‌های مرتبط که در ابتدای این گزارش قید گردیده در حین آزمایشات حضور داشته باشند و بر روند آن نظارت کنند که چنین اتفاقی نیفتاده و در گزارشات ارسالی از سوی رییس سازمان استاندارد صورت‌جلساتی با امضای چهار دستگاه اجرایی وجود ندارد.
15 - بر اساس مصوبات کمیسیون کشاورزی مقرر بود، مطابق ماده 3 قانون استاندارد، آزمایشات در آزمایشگاه‌های سازمان استاندارد به انجام برسد، ولی مجددا به وزارت بهداشت منتقل می‌شود و این در حالی است که در گزارشات ارسالی از سوی رییس سازمان استاندارد کالیبره نبودن دستگاه‌های وزارت بهداشت محل مناقشه در صورت‌جلسات است.
۱۶ -براساس گزارش آژانس استانداردهای غذایی انگلیس، دولت انگلیس واردات برنج پوسا ۱۱۲۱ را به دلیل آلودگی‌ها ممنوع کرده است.
17 - به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه اکونومیک تایمز هند، ایرانی‌ها با واردات 3/1 میلیون تنی برنج پوسا 1121 (تحت عنوان باسماتی)، برنج هندی را گرانتر از همه جای دنیا خرید می‌کنند و اصلا قدرت چانه‌زنی در برابر بازرگانان هندی را ندارند.... و بازار برنج هند از تارائوری به تهران نقل مکان کرده است.
۱۸ - در تاریخ ۲/۷/۸۸ سایت تابناک اعلام می‌کند که روس‌ها هم به برنج هندی اعتراض کردند.