گروه صنعت و معدن- هنوز تصویر روشنی از چگونگی اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها و واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی دربخش صنعت، وجود ندارد.

صنایع به شدت نگران اجرای این طرح و چگونگی برنامه‌ریزی‌های دولت برای جبران ضرر و زیان احتمالی این بخش هستند.
دولت نیز در حال تعریف پروژه‌هایی است که بتواند آثار منفی اجرای این طرح را تا حدودی، خنثی کند. در این میان، مسوولان وزارت صنایع و معادن معتقدند که اجرای این طرح، نه تنها تهدیدی برای بخش صنعت کشور نیست، بلکه می‌تواند فرصت‌سازی‌های بسیاری را برای این بخش، داشته باشد.
مشاور وزیر صنایع و معادن در این رابطه می‌گوید: « قیمت‌گذاری برای بخش‌های مختلف صنعتی باید به گونه‌ای انجام شود که کمترین آسیب از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، متوجه بخش صنعت شود. بر این اساس، باید قبل از هرگونه تغییر قیمت حامل‌های انرژی در بخش صنعت، بهره‌وری انرژی در این بخش را افزایش داد.»
هم تدریجی هم ترجیحی
سیدرضا فاطمی امین می‌افزاید: «مجموع اقداماتی که صورت می‌گیرد، بخش صنعت کشور را به سمتی می‌برد که سناریوی قیمت به نحوی تدوین شود که قیمت حامل‌های انرژی قیمتی تدریجی- ترجیحی داشته باشد. به این معنا که قیمت‌های متفاوتی برای ارائه حامل‌های انرژی به بخش‌های با بهره‌وری بالا یا کم بازده، در نظر گرفته شود.»
وی به دنیای اقتصاد می‌گوید: « در این راستا مذاکراتی با وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، نفت، نیرو و ستاد طرح تحول اقتصادی صورت گرفته و جداول مختلف قیمتی برای بخش‌های متفاوت صنعتی تدوین شده، اما هنوز به جمع‌بندی نهایی در مورد قیمت تدریجی- ترجیحی حامل‌های انرژی نرسیده‌ایم.»
پنج برنامه برای افزایش بهره‌وری
به گفته فاطمی امین، محور دوم اقدامات وزارت صنایع و معادن، بالابردن بهره‌وری در بخش صنعت است. تا به حال سه برنامه (بازار، نظام توزیع و تقاضا) برای این امر تدوین و تصویب شده و دو برنامه دیگر (ساماندهی تولید و بهبود مدیریت در واحدهای صنعتی)، در مراحل تدوین قرار دارند.
مشاور وزیر صنایع و معادن تصریح می‌کند: «همچنین وزارت صنایع و معادن، برای تامین مالی ۶۶ پروژه برای کاهش آثار اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در بخش صنعت برنامه‌ریزی کرده است. در حال حاضر ۱۶ پروژه در حال اجرا است.»
دست ما بسته است
فاطمی امین با بیان اینکه تنظیم واردات و صادرات محصولات صنعتی نیز در دستور کار وزارت صنایع و معادن قرار دارد، خاطرنشان می‌کند: «البته آنجا که دست وزارت صنایع و معادن روی مباحث قیمتی باز نیست، روی موضوعات جبرانی نظیر تغییر تعرفه، کاهش نرخ مالیات و یارانه سود بانکی کار خواهیم کرد.»
این 4 دسته صنایع
وی می‌گوید: « برای ساماندهی حمایت از صنایع آسیب پذیر در اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، رشته‌های آسیب‌پذیر شناسایی و به چهار دسته تقسیم شده‌اند. در این میان (نساجی، چوب و کاغذ، ظروف شیشه‌ای و چینی)، (فولاد، مس و آلومینیوم، سرب، روی، آلیاژ و ریخته‌گری)، (سیمان، کاشی، سرامیک، چینی بهداشتی، گچ، آهک و سنگ) و نیز (صنایع غذایی، قند و شکر و روغن نباتی) مشخص شده و کشش بازار با تغییر قیمت و نیز موضوع صادرات و واردات آنها مورد بررسی قرار گرفته است.»
خودکفایی در برق و حرارت
رییس ستاد طرح تحول اقتصادی وزارت صنایع و معادن می‌افزاید: «وزارت صنایع و معادن به دنبال آن است که مشارکت واحدهای صنعتی در بازار عمده‌فروشی برق را فعال‌تر کند تا به جای اینکه، واحدهای صنعتی از بازار برق، نیاز خود را برطرف نمایند، خود به تولید همزمان برق و حرارت بپردازند.»
وی تصریح می‌کند: « به نظر می‌رسد اگر وزارت صنایع و معادن، بتواند برنامه‌های خود را به خوبی و به موقع اجرا کند، بتوان بخش اعظمی از مشکلات اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را مرتفع کند.»
حمایت از محصولات بهینه
فاطمی امین می‌گوید: «در این راستا وزارت صنایع، طرح ویژه‌ای برای حمایت از محصولات بهینه در دست پیاده سازی دارد.
در این میان، ۶۰ محصول مورد بررسی قرار گرفته‌اند که از بین آنها، ۱۸ محصول انتخاب شده‌اند که اگرچه کارخانه‌های تولیدی آنها مزیت‌هایی برای تولید بهینه دارند، اما یا به دلیل نقدینگی یا نبود بازار برای محصولات، نیمه تعطیل شده‌اند.»
وی ادامه می‌دهد: «در این راستا تغییرات مهندسی در شرایط تولید آنها ایجاد خواهیم کرد و با اختصاص منابع مالی، به راه‌اندازی یا افزایش تولید آنها کمک
خواهیم کرد.»
مهم‌ترین دغدغه مشاور وزیر
مشاور وزیر صنایع و معادن می‌گوید: «مهم‌ترین دغدغه ما کمبود نقدینگی و عدم همکاری بانک‌ها بوده که با مذاکرات انجام شده، مرتفع شده است. به همین دلیل نیز ما به دنبال احیای واحدهای تعطیل شده‌ای هستیم که محصولات بهره‌ور، تولید می‌کنند.
500 فقط واحد مشکل دارند
به گفته وی، وزارت صنایع و معادن به دقت، طرح‌‌هایی را برای جلوگیری از ضرر و زیان واحدهای صنعتی در راستای اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها طراحی کرده است. در این راستا به نظر می‌رسد که از میان ۸۰ هزار واحد صنعتی موجود در کشور، تنها ۵۰۰ واحد ممکن است با مشکلات جدی مواجه شوند که برای حمایت از آنها نیز، تدابیری اندیشیده شده است. فاطمی امین می‌گوید: « گزارش اجرای پروژه‌های طرح تحول اقتصادی، هر هفته به وزیر صنایع و معادن ارائه می‌شود. این به معنای دقت وزارت صنایع و معادن در ارائه کمک‌های هدفمند به بخش صنعت کشور است.»