222 روز از حادثه «باب نیزو» گذشت هنوز دیه‌ای پرداخت نشده است

عکس: فارس

گروه صنعت و معدن- صابر دری نژاد: امروز یک‌شنبه ۳۰ فروردین ماه ۱۳۸۸ ساعت ۱۲ ظهر است. انفجاری مهیب در یک معدن حوالی ۲۰ کیلومتری شمال شرق شهرستان زرند، ۱۲ نفر را به کام مرگ می‌کشد. این سومین بار است که این معدن قربانی می‌گیرد. با این مشخصات تنها یک معدن می‌شناسیم: «باب نیزو».

با وجود گذشت ۲۲۲ روز از حادثه «باب نیزو»، هنوز دیه خانواده‌های قربانیان این حادثه پرداخت نشده است. این در حالی است که دادگاه کرمان ۲۱مهر ماه سال جاری حکم اولیه را علیه متهمان این حادثه صادر کرده است.

براساس این حکم، مدیرعامل سابق شرکت بهره‌بردار معدن باب نیزو، ملزم به پرداخت ۳/۳۳‌درصد دیه کامل به اولیای دم شده و مابقی دیه نیز باید از سوی بیمه پرداخت شود؛ اما با وجود اینکه ۴۴ روز از صدور حکم اولیه دادگاه می‌گذرد، نه بیمه و نه مدیرعامل سابق شرکت بهره‌بردار معدن باب‌نیزو، دیه‌ای به خانواده‌های قربانیان پرداخت نکرده‌اند.

حکم دادگاه نهایی نیست

براساس این گزارش مسوولان ارشد دولتی استان کرمان، نهایی نبودن حکم دادگاه را تنها دلیل عدم پرداخت دیه به خانواده‌های قربانیان می‌دانند. در این میان خبرها حاکی از آن است که براساس حکم دادگاه استان کرمان متهم پرونده باب نیزو علاوه بر پرداخت بخشی از دیه جان باختگان معدن، به تحمل سه سال حبس نیز محکوم شده است، اما متهم این پرونده، به بخش کیفری حکم اعتراض کرده است و به همین دلیل پرونده به دادگاه تجدید نظر رفته و هنوز نهایی نشده است.

رییس سازمان کار و امور اجتماعی استان کرمان، با اشاره به اینکه «بیمه» فقط در صورتی که حکم دادگاه نهایی شده باشد، دیه را پرداخت می‌کند، ابراز امیدواری کرد که تا پایان آذر ماه سال جاری حکم دادگاه نهایی شده و دیه خانواده قربانیان پرداخت شود.

اول بیمه بعد مدیرعامل

«سید جواد منصوری» در پاسخ به این سوال که آیا مدیرعامل شرکت بهره‌بردار معدن، سهم خود از دیه را پرداخت کرده است یا خیر، تاکید می‌کند: «دادگاه کرمان اعلام کرده است بعد از اینکه بیمه سهم خود را پرداخت کرد، مابقی دیه را از مدیرعامل شرکت بهره‌بردار معدن دریافت خواهد کرد.» وی با بیان اینکه مجوز نگهداری معدن «باب نیزو» در اختیار شرکت دولتی ذغال سنگ کرمان قرار گرفته است، خاطرنشان می‌کند: «این شرکت فقط مجوز نگهداری این معدن را در اختیار دارد و هیچ‌گونه بهره‌برداری از این معدن صورت نمی‌گیرد.»

منصوری ادامه می‌دهد: «هم اکنون مراحل آبکشی از این معدن رو به اتمام است و اکثر دستگاه‌های برقی، از زیر آب بیرون کشیده شده است. همچنین مسیر‌های پر خطر نیز در حال مسدود شدن هستند تا دیگر شاهد حادثه‌ای در این معدن نباشیم.»

یا دولت یا خصوصی‌های توانا

وی در پاسخ به این سوال که چه باید کرد تا برای بار چهارم شاهد قربانی شدن کارگران در معدن باب نیزو نباشیم، می‌گوید: «برای جلوگیری از وقوع مجدد حادثه، صلاحیت پیمانکار معدن باب نیزو برای بهره‌برداری از این معدن لغو شده است. همچنین باید توجه داشت که مسیرهای عبور ذغال سنگ، امکانات لازم را برای خروج گازهای خطرناک داشته باشد تا دیگر حادثه‌ای در این معدن رخ ندهد.

در این میان ناگفته نماند که از این پس دولت نیز باید معدن را خودش اداره کند یا اگر قرار است در اختیار بخش خصوصی قرار دهد، این بخش خصوصی باید از توانایی کافی برای بهره‌برداری برخوردار باشد.»

یک، دو، سه و...

به گزارش خبرنگار ما، معدن باب نیزو پیش از این نیز دو بار گرفتار حادثه شده است. اولین حادثه ناگوار این معدن در سال ۷۲ بود که در آن زمان ۹نفر کشته و ۱۸ نفر زخمی شدند. این معدن در سال ۸۴ هم دوباره قربانی گرفت. در این سال، ۹ تن کشته و تعداد زیادی هم مجروح شدند.

در انفجار اخیر همه بیش از ۱۲ نفر کشته و ۲۰ نفر مجروح شدند. در این میان ناگفته نماند که دیه کشته شدگان حادثه سال ۸۴ هم هنوز پرداخت نشده است و پرونده انفجار سال ۸۴ هنوز باز است.

کوتاهی از آنهاست

براساس اظهارات رییس سازمان کار و امور اجتماعی استان کرمان، دلیل عدم پرداخت دیه برخی از قربانیان سال ۸۴، طفل صغیر داشتن برخی از این خانواده‌ها یا کوتاهی آنها برای حضور در مراجع قانونی مربوط به این پرونده بوده است، چه اگر این خانواده‌ها برای حضور در دادگاه و دیگر مراحل قانونی دریافت دیه کوتاهی نمی‌کردند، تا به حال دیه خود را دریافت کرده بودند.

منصوری در پاسخ به این سوال که آیا هنوز هم فرصت برای مراجعه خانواده‌های قربانیان سال ۸۴ معدن باب نیزو باقی است یا خیر، خاطرنشان کرد: «پرونده قربانیان حادثه سال ۸۴ باب نیزو قابل پیگری است و خانواده قربانیان آن حادثه هنوز هم می‌توانند برای دریافت دیه اقدام کنند.»