تفاهم آنکارا با زوریخ برای ترانزیت گاز ایران

گروه انرژی- پس از گذشت دو هفته از آغاز مذاکره بین سوئیس و ترکیه جهت صادرات گاز ایران به اروپا، سرانجام مسوولین عالیرتبه ترکیه و سوئیس پنج‌شنبه شب (۱۴ آبان) در استانبول تفاهم نامه ترانزیت گاز ایران از خاک ترکیه به سوئیس را امضا کردند. بر اساس این تفاهم نامه سالانه ۵/۵میلیارد متر مکعب گاز ایران به سوئیس صادر می‌شود. «تانر یلدیز»، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه و «موزیتس لئونبرگر»، وزیر انرژی، محیط زیست و ارتباطات سوئیس به نمایندگی از دو کشور این تفاهم نامه را امضا کردند.

به گزارش ایرنا، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه مفاد این تفاهم‌نامه را گسترده توصیف کرد و گفت: علاوه بر ترانزیت گاز ایران از خاک ترکیه به سوئیس، همکاری در زمینه‌های کشف، بهره‌برداری و استفاده بهینه از منابع انرژی از جمله دیگر مفاد این تفاهم‌نامه است.

ایران؛ اولویت اول سوئیس

وی با تاکید بر اینکه ترکیه در دیپلماسی انرژی روابطی بر اساس منافع متقابل با همسایگان دارد، اضافه کرد: ترکیه با حضور در قرارداد «نابوکو» برای تامین امنیت انرژی کشورهای اتحادیه اروپا تلاش می‌کند.

لئونبرگر، وزیر انرژی سوئیس نیز در سخنانی با اشاره به تلاش‌های کشورش برای تامین گاز مورد نیاز خود گفت: در این زمینه با ایران تماس‌هایی برقرار شده و در حال حاضر نیز در تماس با جمهوری آذربایجان هستیم، ولی آن گونه که از شواهد برمی‌آید ایران اولویت نخست سوئیس خواهد بود.

وی گفت: دولت سوئیس به‌طور مستقیم از ایران گاز خریداری نخواهد کرد، بلکه توسط شرکتی به نام «اگ» اقدام خواهد کرد.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، پیش از این مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران از نهایی شدن قرارداد و فرمول قیمت صادرات گاز به سوئیس خبر داده و افزوده بود:« به زودی قیمت پایه نیز نهایی و قرارداد جاری می‌شود.»

رضا کسایی‌زاده با بیان اینکه برای صادرات گاز به سوئیس، دو طرف مشکلی ندارند، گفته بود: «سوئیس و ترکیه باید درباره چگونگی عبور گاز ایران و حق ترانزیت به توافق برسند.»

در خصوص جزئیات این تفاهم‌نامه هنوز خبری منتشر نشده است و اینکه ترکیه برای عبور گاز ایران به سوئیس چه میزان حق ترانزیت دریافت خواهد کرد. در این بین کارشناسان معتقدند، ترکیه به دلیل موقعیت استراتژیک خود قطعا از این فرصت استفاده خواهد کرد و سوئیسی‌ها نیز به دلیل اینکه به یک منبع مطمئن جهت تامین انرژی مورد نیاز خود نیازمند هستند، ایران را به عنوان اولویت اول خود در نظر گرفته‌اند.

البته پیش از این نیز رسانه‌های ترکیه از توافقی میان تهران و آنکارا خبر دادند که بنا بر آن ترکیه بازاریابی بیش از ۵۰درصد گاز استخراجی ایران را به عهده می‌گیرد.

بر اساس قراردادی که در مارس ۲۰۰۷ بین شرکت ملی صادرات گاز ایران با سوئیس امضا شد، ایران سالانه ۵/۵میلیارد دلار گاز به این کشور صادر خواهد کرد.

طبق این قرارداد، مرحله نخست صادرات گاز به سوئیس اواسط سال آینده میلادی با تحویل سالانه ۵/۱میلیارد مترمکعب گاز در مرز ترکیه، آغاز خواهد شد. سوئیس گاز صادراتی ایران به این کشور را پس از عبور از خطوط لوله ترکیه، در کشور سومی تحویل می‌گیرد.

قرار است مرحله دوم صادرات گاز به سوئیس با تحویل سالانه ۴میلیارد متر مکعب گاز از سال ۲۰۱۲ میلادی آغاز شود.