ایسنا- ۱۵درصد از قیمت تمام شده سیمان مربوط به بهای سوخت است. اگر حذف یارانه‌ها در دوره‌ای با طول کمتر از پنج سال اجرا نشود، قطعا صنعت سیمان کشور با بحران جدی مواجه خواهد شد. محمدحسن پورخلیل - دبیر انجمن صنفى کارفرمایان صنعت سیمان در پاسخ به این سوال که اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، چه تاثیری روی صنعت سیمان کشور خواهد داشت؟ گفت: اگر قرار باشد حذف یارانه‌ها در دوره‌ای با طول کمتر از پنج سال اجرا نشود، قطعا صنعت سیمان کشور با بحران جدی مواجه خواهد شد، اما اگر آزادسازی یارانه‌ها ظرف پنج سال یا حتی بیشتر انجام شود، صنعت سیمان کشور با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که در زمینه کاهش مصرف انرژی و بهینه‌سازی خطوط تولید انجام داده، می‌تواند به تدریج خود را با شرایط وفق دهد.

افزایش تولید سیمان در کشور طی سال جاری در حالی رخ داده که تولیدکنندگان داخلی برای بالا بردن صادرات خود نیز در حال برنامه‌ریزی هستند.

بر این اساس، در صورتی که یارانه‌های حمل دریایی از سوی سازمان توسعه تجارت پذیرفته شود، زمینه صادرات سیمان ایران به کشورهای آفریقایی نیز محقق خواهد شد. حال باید دید در شرایطی که قرار است بسیاری از یارانه‌ها به تدریج حذف شوند، آیا سازمان توسعه تجارت در چنین شرایطی با اعطای یارانه حمل‌ونقل دریایی به صادرکنندگان سیمان کشور موافقت خواهد کرد؟