12 راهبرد جدید برای شهرک‌های صنعتی

عکس: موج

گروه صنعت و معدن- وزیر صنایع و معادن، در مراسم معارفه مدیرعامل جدید شرکت شهرک‌های صنعتی به ترتیب ۱۲ راهبرد جدید صنعتی را برای شهرک‌های صنعتی برشمرد. وزیر صنایع، نگاه حمایتی به صنعتگران، صفر کردن قیمت زمین در شهرک‌های صنعتی، تعامل وزارتخانه‌ها با شهرک‌های صنعتی، اجرای اصل ۴۴، اجرای پروژه‌های نیمه تمام، توجه به صنایع کوچک، استخراج آمار قابل اعتماد از وضعیت واحدهای صنعتی، حمایت از سرمایه‌گذاران، تحول در کیفیت خدمات‌رسانی، جلوگیری از خرید و فروش زمین‌ها و افزایش کاذب قیمت‌ها را از جمله این راهبردها،‌ ذکر کرد.به گزارش خبرنگار ما، به ندرت دیده می‌شود که مدیری هنگام انتصاب، از زحمات مسوولان پیشین ستایش و قدردانی کند، اما این اتفاق روز گذشته در مراسم معارفه «خدامراد احمدی» مدیرعامل جدید شرکت شهرک‌های صنعتی رخ داد و وی از زحمات، نوتاش، افخمی، واعظ آشتیانی و اسفندیار حیدری تشکر کرد. به طور معمول دیده می‌شود که در مراسم‌های تودیع و معارفه مدیران وقت، عملکرد پیشینیان خود را به چالش می‌کشند. حتی مدیری که باید مسوولیتی را بر عهده گیرد، دوره خود را ممتاز از دیگران می‌داند، اما این رسم تودیع و معارفه، دیروز اتفاق نیفتاد. «احمدی» در مراسم معارفه خود، این سنت را زیرپا گذاشت و از مدیران قبل از خود در دولت هشتم و نهم قدردانی و زحمات آن‌ها را مطلوب ارزیابی کرد.

مردی برای ۵ سمت

وزیر صنایع و معادن نیز که راس ساعت ۸ صبح برای شرکت در این مراسم، در شرکت شهرک‌های صنعتی حاضر شده بود، گفت: « به دلیل حساسیت موجود بر شهرک‌های صنعتی، خدامراد احمدی را که برای چهار تا پنج سمت در وزارت صنایع و معادن در نظر گرفته بودم، برای احراز سمت ریاست در‌سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی انتخاب کردم.»وی با بیان اینکه بررسی من برای تغییر مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی، مدت زیادی به طول انجامید، گفت: گزینه امروز ریاست بر این شرکت، گزینه در نظر گرفته شده برای بسیاری از سمت‌ها در وزارت صنایع بوده است، اما انتخاب وی به این سمت به دلیلی صورت می‌گیرد که بتوان، شاهد رشد و جهش خوب در شهرک‌های صنعتی بود.وی از «احمدی» درخواست کرد که کاری کند که بعد از ۴ سال، شرکت شهرک‌های صنعتی به نقطه‌ مطلوبی برسد.

محرابیان همچنین تاکید کرد که از این پس مصوباتی در شهرک‌های صنعتی به تصویب می‌رسد که ضروری و لازم است. وی توجه دولت به شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک را ویژه و ممتاز ارزیابی کرد.

رشد ۱۸۰‌درصدی بهره‌برداری

وزیر صنایع با اشاره به آمار توسعه شهرک‌های صنعتی به بهره‌برداری رسیده در ۴ سال گذشته، افزود: از شهریور ماه ۸۴ تا مرداد۸۸، مجموع مساحت زمین‌های عملیاتی شده، بالغ بر ۲۴‌هزار هکتار بوده که رشد ۱۸۰‌درصدی را نشان می‌دهد. به گفته محرابیان، در این دوره ۷‌هزار و ۴۰۰ واحد در شهرک‌های صنعتی به بهره‌برداری رسیده که نشانگر رشد ۱۶‌درصدی است، ضمن اینکه بیش از ۱۵۲‌هزار نفر اشتغال نیز ایجاد شده که آمار قابل دفاعی را به جای گذاشته است.وی اظهار داشت: به‌رغم ایجاد ظرفیت‌های مناسب در صنایع بزرگ در این دوره، برنامه پنجم پیش‌بینی کرده تا زنجیره‌های تولید به همراه محصول نهایی، تکمیل شود. برای دستیابی به این مقصود باید، توجه ویژه و وافری به صنایع کوچک و بنگاه‌های زودبازده صورت گیرد.

دو بال توسعه شهرک‌های صنعتی

این عضو کابینه دهم با اشاره به اقدامات اساسی صورت گرفته در زمینه افزایش قدرت رقابت بنگاه‌های تولیدی، گفت: این اقدامات کافی نیست و در حوزه‌هایی نظیر استمهال بدهی و برخی موارد مرتبط با صنعتگران، صورت گرفته است، اما باید توجه کرد که شهرک‌های صنعتی دارای دو بال هستند. یک بال توسعه، رشد زیرساخت‌ها و حل مشکلات صنایع جدید و دیگری، توجه به صنایع موجود و صنعتگران فعال در شهرک‌های صنعتی . در این رابطه آمارهای رشد و توسعه بنگاهی، عملکرد قابل دفاعی را نشان می‌دهد.محرابیان تاکید کرد: در بخش توجه به بنگاه‌های موجود باید، کار فشرده‌ای صورت گیرد و اقدامات حمایتی بیشتری از سوی دولت، تعریف شود. اولین اقدام این است که آمار قابل اعتمادی از تولید و ظرفیت در حدود ۲۰‌هزار واحد فعال در شهرک‌های صنعتی گرفته شده تا مشخص شود که هر واحد، چقدر ظرفیت تولید دارد و با چه ظرفیتی کار می‌کند. چه حمایت‌هایی باید از آن‌ها صورت گیرد تا با حداکثر ظرفیت کار کنند.

حمایت از طرح‌های نیمه تمام

وزیر صنایع و معادن با بیان اینکه برخی صنایع هنوز نتوانسته‌اند عملیات خود را در حد نهایی انجام داده و واحدهای خود را به تولید برسانند، گفت: فردی ممکن است در واحدی سرمایه‌گذاری کرده و تا ۹۰‌درصد، کار را پیش برده باشد، اما به هر دلیلی کار متوقف شده است، در این راستا می‌توان با اندک حمایتی شاهد تولید این بنگاه‌ها بود.

وی به مدیریت جدید شرکت شهرک‌های صنعتی تاکید کرد که نسبت به راه اندازی واحدهای نیمه تمام در شهرک‌های صنعتی اقدام کرده و نگهداری از فضای شهرک را به نحو مطلوب انجام دهد.

قیمت زمین در شهرک‌ها، صفر می‌شود

محرابیان همچنین به مدیر جدید تکلیف کرد تا تمامی ‌خدمات مورد نیاز صنعتگران را در شهرک‌های صنعتی متمرکز کنند. ضمن اینکه ارزش زمین در شهرک‌های صنعتی را به صفر برسانند؛ چراکه مشاهده می‌شود برخی اقدام به خرید و فروش زمین‌های خریداری شده در شهرک‌های صنعتی می‌کنند و قیمت‌ها به صورت کاذب بالا می‌رود. در این راستا باید ارزش زمین را به صفر رساند.وزیر صنایع و معادن با بیان اینکه نواحی صنعتی در مناطق کمتر توسعه یافته احداث شده است، خواستار توجه بیشتر مدیر جدید به این شهرک‌ها شد و تصریح کرد: در طول ۴ سال پیش رو باید از نظر کیفیت و کمیت خدمات‌رسانی تحول اساسی صورت گیرد و شهرک‌های صنعتی به مراکزی تبدیل شوند که رشد و بالندگی صنعت را به صورت مشهود نمایان کنند. این مختص یک استان و چند شهرک نیست، بلکه باید در تمام شهرک‌های صنعتی دیده شود.وی اظهار داشت: البته می‌پذیرم که تسهیلات و منابع مالی کافی به شهرک‌های صنعتی اختصاص داده نشده است، ولی از مجلس می‌خواهیم در بخش اعتبارات ‌سازمان صنایع کوچک و وزارت صنایع، در سه سال آتی کمک ویژه ای صورت دهند تا بتوان شهرک‌ها را به وضعیت مطلوب رساند.وی تاکید کرد: درخواست و مطالبه من از مدیر جدید شهرک‌های صنعتی این است که واحدهای موجود در این شهرک‌ها را از این پس، در بهترین شرایط نگاه دارند و نگاه شهرک‌ها به سرمایه‌گذاران، نگاه حمایتی و ویژه باشد.

دستگاه‌ها همکاری کنند

همچنین خدامراد احمدی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی نیز در این رابطه گفت: در حوزه قوانین و مقررات شهرک‌های صنعتی، شرکت شهرک‌های صنعتی نیازمند همراهی و مساعدت نمایندگان مجلس است.مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی افزود: ‌سازمان‌های مختلف در رابطه با شهرک‌های صنعتی، به خوبی ایفای نقش نکرده‌اند و در این راستا، نیازمند همراهی و مساعدت وزرای صنایع، نفت، نیرو و راه و ترابری هستیم. این پشتیبانی، گام‌های توسعه‌ای شهرک‌های صنعتی را قوی‌تر می‌کند.احمدی گفت: به طور قطع بدون برنامه‌ریزی و تدبیر مدیریتی، نمی‌توان گام‌های اساسی برداشت، در این راستا به نظر می‌رسد نیاز به تحول اساسی و نگاه جدید همه بخش‌های اقتصادی کشور به شهرک‌های صنعتی داشته باشیم.وی با اشاره به مصوبات سفرهای استانی دولت در مورد شهرک‌های صنعتی خاطرنشان کرد: دولت براساس کار کارشناسی در استان‌ها، انتظاراتی را برای مردم و مسوولان منطقه به وجود آورده است. ضمن اینکه مدیران محلی نیز، انتظار اجرای این مصوبات را دارند. در این راستا انتظار این است که دستورات و مصوبات سفرهای استانی با سرعت دنبال شده و اگر نقطه نظر کارشناسی در این زمینه وجود دارد، با کمک وزیر نسبت به اصلاح آن‌ها اقدام شود.

اصل ۴۴، ‌مغفول مانده است

احمدی با بیان اینکه اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در حوزه شهرک‌های صنعتی کمتر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: وظایف حاکمیتی و تصدی‌گری باید شناسایی و برای آن‌ها برنامه‌ریزی شود. چراکه اصل ۴۴ یک فرمان از سوی بالاترین مقام کشور است که باید در شرکت ‌شهرک‌های صنعتی نیز راهکارهای اساسی برای پیاده‌سازی آن در نظر گرفته شود.