کمیسیون صنایع برنامه‌ای برای تخصیص یارانه خاص به صنایع انرژی بر مانند فولاد، سیمان و کانی‌های غیرفلزی را تهیه کرده تا آسیب‌پذیری این صنایع همزمان با هدفمند شدن یارانه‌ها کاهش یابد. سهم استفاده از انرژی در این گونه صنایع نسبت به سایر واحدهای تولیدی بیشتر است و در واقع انرژی تاثیر بیشتری در قیمت تمام شده تولیدات آنها دارد.

مهدی صادق، عضو کمیسیون صنایع در گفت‌وگو با فارس در مورد بار مالی ناشی از اجرایی شدن این پیشنهاد نیز گفت: در حال حاضر برآورد مشخصی نمی‌توان در این خصوص ارائه داد. وی با بیان اینکه طرح هدفمند کردن یارانه‌ها قطعا به یک قانون تبدیل خواهد شد، افزود: با توجه به اینکه تولید بخش عمده‌ای از صنایع به میزان مصرف انرژی، برق و گاز وابسته است، طبیعی است که اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها مشکلاتی را به همراه داشته باشد که باید با اعمال راهکارهای مناسب از ایجاد چنین مشکلاتی جلوگیری کنیم.

صادق افزایش قیمت انرژی را عاملی برای رشد قیمت تمام‌شده صنایع عنوان کرد و گفت: این موضوع باعث عدم رقابت تولیدات ایرانی با محصولات خارجی و به ویژه کالاهای چینی خواهد شد و به این ترتیب با توجه به رشد واردات صنایع کشور تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: همزمان با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها باید شش محور طرح تحول اقتصادی نیز مورد بررسی و اجرا قرار گیرد، زیرا گمرک، سیستم بانکی، نوآوری در تکنولوژی و بهره‌وری تولید جزو محورهای موثر در قیمت تمام شده تولیدات داخل خواهد بود.

پیشنهاد کمیسیون صنایع در حالی مطرح می‌شود که مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران از تهیه الگوی مصرف گاز صنایع در شرکت ملی گاز خبر داده و گفته: در حال حاضر الگوی مصرف گاز صنایع برای تصویب در کمیسیون اقتصادی دولت در نوبت است و امیدواریم این طرح که کمک بزرگی در بهینه‌شدن مصرف خواهد کرد، طی یک تا دو هفته آینده نهایی شود. مصطفی کشکولی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: پیشنهاد داده شده کلی و مبنی بر این است که واحدهای صنعتی که استانداردهای تولید را نسبت به مصرف انرژی رعایت نمی‌کنند، جریمه پرداخت کنند.

به گفته وی، شیوه محاسبه به این‌صورت است که لیست الگوی مصرف گاز در صنایع مختلف و مصرف استاندارد آنها به‌ازای میزان مشخص تولید در این طرح پیشنهاد شده و در صورتی که هر صنعتی برای تولید، بیش از استاندارد ذکر شده انرژی مصرف کند، برای گاز بیشتری که مصرف کرده باید قیمت بیشتری بپردازد.

وی با تاکید بر اینکه در این زمینه میزان گاز مصرف شده در همه صنایع براساس الگوی آنها به قیمت جاری ۵/۱۵۸ریال محاسبه، ولی مصرف بیشتر از الگو مشمول جریمه خواهد شد، خاطرنشان کرد: در برخی صنایع هنوز از دستگاه‌های بسیار فرسوده یا زیاد انرژی‌بر استفاده می‌شود که در هر صورت افزایش مصرف سوخت را به‌همراه دارند.