یک روز پس از محکومیت دو میلیارد دلاری ترکیه در قبال ایران، دولت ترکیه «سلتوک دویزول»، رییس شرکت بوتاش توزیع‌کننده انحصاری گاز طبیعی در این کشور را برکنار کرد. دویزول در سال ۲۰۰۴ به مقام معاونت این شرکت منصوب شد و در دسامبر ۲۰۰۷ ریاست بوتاش را بر عهده گرفت.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه اینترنتی آفیشال گزته در مورد عزل دویزول دلیلی مطرح نشده است، اما از مدت‌ها پیش زمزمه‌هایی در مورد وجود اختلاف میان وی و وزارت انرژی ترکیه بر سر مدیریت شرکت نفت و گاز تی‌پی‌ای او وجود داشت.

دویزول خواهان نقش بیشتر بوتاش در زمینه فعالیت‌های بالادستی نفت و گاز بود و با از میان رفتن انحصار این شرکت در زمینه انتقال و واردات گاز مخالفت می‌ورزید.

یک تحلیلگر در این باره گفت: دویزول در راستای سیاست‌های دولت ترکیه حرکت نمی‌کرد و در خصوص برخی مسائل مانعی برای وزارت انرژی محسوب می‌شد.

رییس شرکت بوتاش در حالی برکنار شده است که روز دوشنبه خبری مبنی‌بر محکومیت ترکیه به پرداخت دو میلیارد دلار خسارت به ایران در دادگاه بین‌المللی منتشر شد.

در قرارداد منعقده میان ترکیه و ایران واردات گاز از ایران نباید از حد مشخصی کمتر باشد که در صورت عدم تحقق این امر مابه‌التفاوت قیمت گاز مصرف نشده باید به ایران پرداخت شود.

در نتیجه بحران اقتصادی در سال گذشته مصرف گاز در ترکیه کاهش یافت و این در حالی بود که بوتاش اقدام به افزایش قیمت گاز در داخل ترکیه کرد و این مساله به کاهش بیشتر مصرف گاز در این کشور کمک کرد.

دویزول ماه گذشته از کاهش ۱۵‌درصدی مصرف گاز طبیعی در ترکیه خبر داد و گفت: شرکت متبوع وی با ایران، روسیه و آذربایجان وارد مذاکره شده تا بند موسوم به «بگیر‌یابپرداز» را از قراردادهای فروش گاز خود به طور موقت حذف کنند.