فارس - در حالی که حدود یک هفته از انتشار گزارش موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی مبنی‌بر غیربهداشتی و غیراستاندارد بودن دست کم ۱۸ نوع سوسیس و کالباس کارخانه‌های معروف می‌گذرد، صاحبان این کارخانه‌ها سکوت اختیار کرده‌اند. بر اساس گزارش موسسه استاندارد، تولیدکنندگان معروف به جای استفاده از مواد ‌اولیه مرغوب، از امعا و احشای گاو و گوسفند استفاده کرده‌اند، در واقع می‌توان گفت حتی برای تولید سوسیس و کالباس‌های لذیذ از آشغال گوشت هم استفاده نکرده و چربی‌های صفاقی را به خورد مردم داده‌اند و این در حالی است که بر اساس استاندارد ملی، مجاز به استفاده از آنها نبوده‌اند.

این در حالی است که اغلب این کارخانه‌ها در زمان ماجرای ورود گوشت‌های آلوده به کشور برای آن که مشتریان خود را متقاعد کنند که از این گوشت‌ها استفاده نکرده‌اند، اقدام به نشست‌های خبری گوناگون کرده و درهای کارخانه‌ خود را برای بازدید خبرنگاران از خط تولیدشان باز کردند.

گزارش موسسه استاندارد از دو منظر قابل‌توجه است، یکی غیربهداشتی بودن محصولات تولید شده و دیگری غیراستاندارد بودن آن. عده‌ای پس از انتشار گزارش این موسسه، احساس خطر کردند و بلافاصله و بدون بررسی‌های لازم، غیربهداشتی بودن این محصولات را منتفی اعلام کردند، حال آن که همواره از پاسخ صریح به دو پرسش طفره رفتند؛ نخست آن که آیا حاضرند از محصولاتی که ‌موسسه استاندارد آنها را غیربهداشتی اعلام کرده‌ است در حضور خبرنگاران و عکاسان تناول بفرمایند و دیگر آن که زباله‌های بیمارستانی نیز پس از قرار گرفتن در دستگاه‌های اتوکلاو، استریل می‌شوند و آلودگی آنها از بین می‌رود، حال آیا مجازیم به صرف اینکه این مواد آلودگی ندارند آنان را وارد چرخه بازیافت و سپس مصرف کنیم؟

از منظر غیراستاندارد بودن محصولات کارخانه‌ها نیز باید گفت، ‌در حالی که قیمت محصولات تولید شده معمولا کمتر از گوشت نیست،‌ آیا این کارخانه‌ها مجاز به استفاده از مواد اولیه غیر‌استاندارد برای تولید هستند و چنان‌چه برای تولید از مواد نامرغوب استفاده کردند صرف جریمه شدن و لغو موقت مجوز یک محصول دردی از مردم دوا می‌کند؟ تکلیف محصولات نامرغوبی که هنوز در بازار وجود دارد، چه می‌شود؟

از سوی دیگر تولیدکنندگان سوسیس و کالباس‌ها حتی حاضر نشدند در دفاع از بهداشتی بودن محصولات خود اظهارنظر کنند و تلاش کردند موضوع را نادیده بگیرند تا بر اساس اصل مهم فراموشی در جامعه، آب‌ها از آسیاب بیفتد و دوباره به تبلیغ رنگارنگ محصولات غیراستاندارد خود بر اساس سنوات گذشته بپردازند.