رویانیان: محال است

رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور گفت: نه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و نه وزارت نفت، این میزان قاچاق را تایید نمی‌کنند. محمد رویانیان در گفت و گو با ایسنا افزود: اخبار منتشره طی چند روز گذشته در خصوص قاچاق روزانه ۴۰میلیون لیتر سوخت از کشور محال است و به هیچ عنوان صحت ندارد.

وی افزود: روزانه ۶۳میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود که با توجه به وجود کارت‌های هوشمند سوخت، میزان دقیق مصرف هر فرد مشخص است. حال چطور می‌شود ۲۰میلیون لیتر بنزین روزانه قاچاق شود؟

به گفته رویانیان، ۵۰درصد این میزان در بخش حمل و نقل مصرف می‌شود که با توجه به وجود کارت‌های هوشمند سوخت، میزان دقیق مصرف مشخص است و ۵۰درصد دیگر نیز در نیروگاه‌ها و سایر مراکزی که نیازمند گازوئیل هستند استفاده می‌شود، شاید از این محل‌ها درصد کمی قاچاق شود؛ اما قطعا ۴۰میلیون لیتر در روز نخواهد بود و هیچ سند و مدرک مستندی هم در این خصوص وجود ندارد.

این اظهارات در حالی از سوی رییس ستاد حمل‌ونقل سوخت کشور مطرح شده است که یک مقام آگاه در امر مبارزه با قاچاق کالا می‌گوید: واقعیت‌های قاچاق سوخت با حجم اعلام شده از سوی برخی مسوولان، واقعی و غیرقابل انکار است.

وی که حاضر به افشای نام خود نبود، در واکنش به سخنان اخیر مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های گفت:‌ هرچند ممکن است نظرات مختلفی در ارتباط با وضعیت قاچاق گفته شود، اما اظهارات عنوان شده هیچ قطعیتی ندارد.

به گزارش ایرنا، هفته گذشته «محمدرضا فرزین»‌ معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، با استناد به برخی گزارشات، قاچاق روزانه ۴۰‌میلیون لیتر سوخت از کشور را نگران‌کننده دانست.

این مقام آگاه در ادامه گفت‌وگوی خود از انجام بررسی‌های مختلف در خصوص حجم قاچاق سوخت به ویژه گازوئیل، گفت: ‌در زمان حاضر با روش‌های مختلف میدانی و غیرمیدانی جمع آوری آمار مشخص درباره قاچاق سوخت در حال انجام است و به‌زودی به‌صورت رسمی اعلام می‌گردد.

وی معتقد است: ممکن است آمار رسمی اعلام شده، ‌اندکی از حجم کنونی بیشتر یا کمتر باشد.

این مقام آگاه سپس درباره تکذیب خبر استفاده از خط لوله‌کشی یا کشف دریاچه‌هایی از سوخت در برخی استان‌های کشور، نظر مسوولان وزارت نفت را به کشفیات نیروی انتظامی جلب کرد و گفت: ‌سه ماه پیش اخبار کشف لوله‌های قاچاق توسط نیروی انتظامی در روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر شد.

وی تاکید کرد: ‌در کشفیات نیروی انتظامی مشخص شد، قاچاقچیان خط لوله ۵/۲‌کیلومتری از زیر یک جایگاه در سواحل کشور را احداث کرده بودند.

این مقام آگاه، ضمن دعوت مسوولان بخش‌های مختلف به تعامل و مشارکت برای حل معضل قاچاق سوخت به ویژه گازوئیل، گفت: ‌با طرح برخی مسائل نمی‌توان صورت مساله را پاک کرد.