19‌میلیارد دلار پروژه نیمه تمام گازی

عکس: شانا

وزیر نفت: واگذاری پتروشیمی‌ها به وزارت صنایع، با تاخیر انجام می‌شود

گروه انرژی- غزاله طایفه: وزیر نفت در اولین همایش پس از تصدی خود بر این وزارتخانه، مهم‌ترین مشکل صنعت گاز را تامین به موقع منابع مالی مورد نیاز ذکر کرد و گفت: در حال حاضر ۱۹‌میلیارد دلار پروژه نیمه تمام گازی در کشور وجود دارد که تنها سالانه، ۳‌میلیارد دلار بودجه برای آنها در نظر گرفته شده است. سیدمسعود میرکاظمی با بیان اینکه تراز تجاری گاز کشور با وجود افزایش ظرفیت‌های تولید، کماکان منفی است، تاکید کرد: برای دستیابی به اهداف اسناد بالادستی صنعت گاز باید، نقاط ضعف و قوت این صنعت شناسایی شود.

وی با اشاره به وجود نزدیک به ۲۹ تریلیون متر‌مکعب ذخیره گاز طبیعی در ایران، افزود: هم‌اکنون ایران با در اختیار داشتن این میزان ذخیره گازی، دومین دارنده ذخایر گاز طبیعی در دنیا است.

ایران، سومین کشور پرمصرف

این عضو کابینه دولت دهم، ایران را به لحاظ مصرف گاز،‌ سومین کشور پرمصرف دنیا ذکر و تصریح کرد: گاز طبیعی سوختی است که در سال‌های آینده به شدت مورد استقبال مصرف‌کنندگان و متقاضیان جهانی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به افزایش قیمت‌ استخراج نفت خام، اهمیت رعایت مسائل زیست محیطی و ارزان بودن کشف و استخراج گاز طبیعی، تبیین کرد: اینها از مهم‌ترین مزیت‌های افزایش تقاضا و مصرف گاز طبیعی در سال‌های آینده خواهد بود.

کسری ۲۰۰‌میلیون مترمکعبی

میرکاظمی با اشاره به وجود برخی از نقایص و کاستی‌های صنعت گاز، یادآور شد: هم‌اکنون در زمان پیک مصرف، میزان کسری گاز طبیعی کشور به بیش از ۲۰۰‌میلیون متر مکعب افزایش می‌یابد.

وی افزود: به دلیل نوع سیاست‌های حمایتی در تمام حوزه‌ها، اسراف در مصرف گاز طبیعی به شدت رایج شده است.

مصرف بالای صنعتی‌ها

میرکاظمی اظهار داشت: مصرف انرژی در تمام حوزه‌های صنعتی بسیار بیشتر از متوسط جهانی بوده؛ به طوری‌که مصرف در صنایع شیشه ۸۵‌درصد، صنایع لاستیک ۶۴‌درصد، صنایع غذایی ۸۰‌درصد و لوازم خانگی ۷۰‌درصد است.

راهکارهای کاهش مصرف

وی با بیان اینکه باید برای حل مشکل جدی مصرف انرژی در کشور، سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی به صورت همزمان پیگیری شود، بیان کرد: در شش ماه نخست امسال، رشد مصرف گاز طبیعی حدود ۳۰‌درصد بیش از مدت مشابه سال گذشته بوده است.

این مقام مسوول در تشریح برخی اولویت‌های صنعت نفت و گاز کشور، توضیح داد: طرح جامع انرژی باید برای ساماندهی هرچه بیشتر نفت و گاز، تبیین و اجرایی شود.

۱۹‌میلیارد دلار پروژه نیمه تمام

میرکاظمی با اشاره به ضرورت تامین به موقع منابع مالی مورد نیاز در بخش گاز کشور، تصریح کرد: در حال حاضر، ۱۹‌میلیارد دلار پروژه نیمه‌تمام در صنعت گاز وجود دارد که تنها ۳‌میلیارد دلار بودجه، برای تکمیل آنها در نظر گرفته شده است.

تغییر و تحولات

این مقام مسوول در وزارت نفت همچنین در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: کلیه مدیرانی که با دیدگاه‌ها و سیاست‌های من همراهی کنند در وزارت نفت به کارشان ادامه خواهند داد.

تاخیر در واگذاری پتروشیمی

میرکاظمی در پاسخ به سوالی مبنی بر پیشنهاد رییس‌جمهور برای واگذاری پتروشیمی به وزارت صنایع و معادن گفت: واگذاری پتروشیمی‌ها به وزارت صنایع و معادن باید با تامل و بررسی‌های بیشتری انجام گیرد.

شرقی‌ها جانشین غربی‌ها

وزیر نفت با بیان اینکه یکی از محورهای اصلی وزارتخانه متبوعش برای حضور شرکت‌های خارجی، رویکرد شرق‌گرایی است، گفت: معتقدم باید از کلیه ظرفیت‌های خارجی برای توسعه صنعت نفت استفاده کرد و صرفا نباید نگاه به شرکت‌های غربی داشت.

سرمایه‌گذاری ۲۵‌میلیارد‌دلاری

در ادامه این همایش، عزیزاله رمضانی، معاون وزیر نفت در امور گاز نیز گفت: صنعت گاز کشور نیازمند سالانه، ۲۰ تا ۲۵‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است و وزارت نفت، از تمام سرمایه‌گذاران برای حضور در پروژه‌ها، دعوت به عمل می‌آورد.

مصرف، همچنان اولین چالش

مدیرعامل شرکت ملی گاز، چالش اصلی این صنعت را مصرف بالا خواند و گفت: این مشکل، نیازمند جراحی و عزم ملی است که در این زمینه، هدفمند کردن یارانه‌ها راهکاری مناسب به نظر می‌رسد.

رمضانی دولتی بودن صنعت گاز و عدم اجازه ورود بخش خصوصی به این صنعت را یکی دیگر از چالش‌های صنعت گاز خواند و گفت: خوشبختانه با اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ در صنعت گاز می‌توان آینده روشنی را برای این صنعت تصور کرد.

ایجاد شبکه منطقه‌ای انرژی

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: ایجاد شبکه انرژی در منطقه و تعامل با کشورهایی همچون روسیه، قطر، آذربایجان و ترکمنستان، یکی از راهکارهای تبدیل شدن ایران به بزرگ‌ترین تامین‌کننده انرژی در جهان است.

وی همچنین بالا بودن شدت مصرف انرژی و اتلاف آن در بخش‌های مختلف مصرف، پایین بودن بهره‌وری دستگاه‌ها و تجهیزات در صنایع به دلیل عوامل فنی، فرهنگی و تعرفه‌ای و مقرراتی را از جمله دیگر چالش‌های پیش روی صنعت گاز برشمرد.

تامین پایدار سوخت زمستانی

معاون وزیر نفت با تاکید بر تامین پایدار سوخت زمستانی مشترکان، اعلام کرد: اگر قرار باشد بدون محدودیت گاز صنایع و مشترکان بخش خانگی و تجاری را تامین کنیم، قطعا با کسری مواجه می‌شویم.

وی گفت: قرار است بخشی از سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها از طریق فرآورده‌های نفتی تامین شود که پیش‌بینی می‌کنیم امسال، مشکلی ایجاد نشود.معاون وزیر نفت با تاکید بر این موضوع که هم‌اکنون بخش عمده‌ تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های گازی و تاسیسات به پایان رسیده است، اظهار داشت: همچنین بخش باقیمانده این تعمیرات تا پایان مهرماه امسال به طور کامل تکمیل می‌شود.

کاهش سرمایه‌گذاری خارجی

وی با بیان اینکه میزان سرمایه‌گذاری‌های جذب شده برای توسعه صنعت گاز ایران کمتر از برآوردهای صورت گرفته بوده است، یادآور شد: در حال حاضر برای تحقق برنامه‌های توسعه‌ای سالانه باید ۱۰‌میلیارد دلار سرمایه در شرکت ملی گاز ایران جذب شود.

سرمایه‌گذاری ۱۹۶‌میلیارد دلاری

دیگر سخنران این همایش، علی دیوان‌دری، مدیرعامل بانک ملت بود که از سخت‌گیری‌های بانک‌‌های خارجی سخن به میان آورد و گفت: اعطای یک وام ساده با ضمانت‌های محکم به جای فاینانس پروژه، ارائه ضمانت‌نامه‌های دستی و سپرده‌گذاری بانک مرکزی نزد این بانک‌ها از جمله مشکلاتی است که استفاده از منابع داخلی کشور را ضروری کرده است.

وی با اشاره به پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۱۹۶‌میلیارد دلاری در بخش انرژی در برنامه پنجم و سهم سیستم بانکی داخلی از آن، گفت: بنا بر این هدف‌گذاری، ‌اصلاح قوانین دست و پاگیر و رفع موانع افزایش سرمایه بانک‌ها، از جمله راهکارهای رسیدن به این هدف است.

مشکلات تامین مالی پروژه‌ها

مدیرعامل بانک ملت با اشاره به محدودیت‌های بین‌المللی و دسترسی به منابع مالی، درباره سوابق تامین مالی پروژه‌ها در سال‌های اخیر گفت: مراجعه به بانک‌های بین‌المللی و دریافت منابع مالی به صورت فاینانس و بیع متقابل، پوشش ریسک بانک‌های خارجی با ضمانت‌های دولتی و بیمه‌های بین‌المللی و پیش پرداخت به پیمانکاران از جمله این شیوه‌ها بوده است.