ایلنا- بهره‌برداری از فازهای ۱۵، ۱۶، ۱۷ و ۱۸ و فاز ۱۲ که قراداد فعال دارند ظرف چهار سال آینده باید به بهره‌برداری برسند و مهمترین برنامه‌کاری وزیر آتی نفت باید همین موضوع باشد. توسعه میدان گازی پارس‌جنوبی مهمترین اولویت وزارت نفت در چهار سال آتی است.

اکبر ترکان، معاون پیشین برنامه‌ریزی وزارت نفت ضمن اعلام مطلب فوق افزود: با توجه به این که عملیات اجرایی فاز ۱۰ پارس جنوبی رو به اتمام است، می‌توان چنین برآورد کرد که توسعه ۱۰ فاز پارس‌جنوبی تا ۱۰ ماه دیگر تمام می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد .

وی گفت: بهره‌برداری از فازهای ۱۵، ۱۶، ۱۷ و ۱۸ و فاز ۱۲ که قراداد فعال دارند ظرف چهار سال آینده باید به بهره‌برداری برسند و مهمترین برنامه‌کاری وزیر آتی نفت باید همین موضوع باشد.

وی ادامه داد: انعقاد قرارداد فازهای نفت نیز باید در دستور کار قرار گیرد. من فکر می‌کنم مهمترین اولویت کاری وزارت نفت به پارس جنوبی بر می‌گردد؛ چه در حوزه بهره‌برداری و چه در حوزه انعقاد قراردادهای جدید این حوزه گازی.

وی ادامه داد: در کنار آن باید خط سراسری نهم که برای صادرات گاز از عسلویه تا مرز بازرگان کشیده می‌شود را احداث کرد. این خط در ادامه مرز بازرگان به پرشین پایپ باید متصل شود. امکان این هست که در امتداد پرشین پایپ، وقتی از آنکارا عبور می‌کند ما به خط لوله نابوکو گاز بفروشیم.

معاون پیشین وزیر نفت اضافه کرد: نابوکو از آنکارا شروع می‌شود و از آنجایی که بدون گاز ایران امکان موفقیت ندارد و به گاز ایران احتیاج دارد باید ظرفیت‌ها در راستای گفت‌وگو و مذاکره در این خصوص را به کار گرفت.

وی توضیح داد که همه این اقدامات در امتداد توسعه پارس جنوبی است.

وی در مورد اصلاح ساختار نیروی انسانی در وزارت نفت نیز گفت: صنعت نفت جای بهترین‌ها است و باید بهترین استعدادها را جذب کند. بسیاری از کشورها در تلاش هستند بهترین استعدادهای ایران را که عصاره سرمایه‌گذاری ما در بخش تعلیم و تربیت هستند جذب کنند. این پدیده که فرار سرمایه انسانی است از فرار سرمایه فیزیکی آسیب بیشتری به کشور می زند. از این رو باید برنامه‌هایی برای جذب بهترین سرمایه‌ها داشته باشیم. در این راستا سیستمی که می خواهد دستمزدها را یکی کند مانع اجرایی شدن این طرح در صنعت نفت می‌شود.

ترکان در توضیح این مطلب افزود: یکسان‌سازی دستمزدها خسارت سنگینی در این حوزه به کشور خواهد زد و باید از اجرایی شدن چنین طرحی در صنعت نفت جلوگیری شود. در این صورت با جذب بهترین‌ها ساختار نیروی انسانی صنعت نفت نیز اصلاح خواهد شد.

وی در مورد اولویت بعدی وزارت نفت گفت: تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس از اهمیت زیادی برخوردار است.

این پالایشگاه به تنهایی می‌تواند نیاز کشور را به بنزین برطرف کند.

وی گفت: البته ما طرح‌هایی برای بهبود کیفیت پالایشگاه‌ها داریم و باید ۴میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای اجرایی شدن طرح‌های افزایش تولید بنزین انجام دهیم، اما در کنار اینها تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس مهم است.

ترکان در توضیح این مطلب افزود: در حال حاضر برنامه اجرای هفت پالایشگاه در دستور کار است، اما چون پول کافی نیست باید همت خود را روی تمام کردن یک پالایشگاه بگذاریم.