«دامپینگ» سیمانی؛ عبور از سندیکا گرایی

گروه صنعت‌ومعدن: خبرهای دریافتی حاکی از آن است که شماری از تولیدکنندگان سیمان به بهانه نگرانی نسبت به عدم فروش محصول خود در ماه‌های سرد سال، اقدام به عرضه ۱۰‌درصد از سیمان تولید داخل با قیمتی پایین‌تر از نرخ مصوب کرده اند که به این ترتیب این واحد‌ها با نرخ شکنی (دامپینگ) به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایان سیمان، بازار دیگران را تصاحب می‌کنند. «محمد حسن پورخلیل» در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با تاکیدبر اینکه عرضه سیمان با قیمتی پایین‌تر از نرخ مصوب واقعیت ندارد، هشدار می‌دهد: «چنانچه تولید‌کننده‌ای اقدام به فروش محصول خود با قیمتی پایین‌تر از قیمت مصوب کند، با آن برخورد می‌شود به گونه‌ای که با معرفی نکردن آن واحد تولیدی به گمرک، امکان صادرات سیمان را از این تولید‌کنندگان سلب می‌کنیم».

عرضه پایین‌تر از قیمت مصوب

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سیمان غدیر در گفت‌وگو با فارس با اشاره به عرضه ۱۰‌درصد سیمان کشور با قیمتی پایین‌تر از نرخ مصوب می‌گوید: توزیع نامناسب کارخانه‌های سیمان در کشور و تولید بیش از نیاز این محصول در برخی نقاط باعث شد ۱۰‌درصد از سیمان تولید داخل با قیمتی پایین‌تر از نرخ مصوب عرضه شود. «علی محمد بد» ادامه می‌دهد: به دلیل اشباع بازار و همچنین کاهش مصرف سیمان در فصول سرد سال، برخی تولیدکنندگان نگرانند محصولشان در زمستان به فروش نرسد که به همین دلیل نسبت به عرضه تولید خود با قیمتی پایین‌تر از نرخ مصوب اقدام کرده‌اند.

تخفیف بدون توافق

این اظهارات در حالی به نقل از این فعال صنعت سیمان در خبرگزاری فارس درج شد که وی بلافاصله بعد از درج خبر آن در این منبع خبری، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با این اقدام تولید‌کنندگان مخالفت می‌کند.

وی درباره این اقدام تولید‌کنندگان به خبرنگارها می‌گوید: «عرضه سیمان پایین‌تر از نرخ مصوب بر اساس توافق انجمن نبوده و این واحد‌ها خودشان اقدام به عرضه محصول با قیمت پایین‌تر کرده‌اند».

اعتراضات همیشگی

«بُد» در پاسخ به این سوال که آیا این کاهش قیمت از سوی برخی تولید‌کنندگان، اعتراض سایر تولید‌کنندگان را به دنبال داشته است یا خیر، می‌گوید: «این اعتراضات همیشه بوده، اما به هر حال باید پذیرفت که در برخی از نقاط با مازاد تولید سیمان رو‌به‌رو هستیم. در این مناطق عرضه سیمان بیشتر از تقاضای آن است و تخفیف‌ها نیز بیشتر در این مناطق صورت گرفته است».

وی ادامه می‌دهد: «در شرق کشور ۱۰‌میلیون تن ظرفیت وجود دارد، اما مصرف آن حداکثر ۴‌میلیون تن است. به همین دلیل واحد‌های حاضر در این منطقه بیشتر تخفیف می‌دهند».

وی در رابطه با میزان تخفیفی که این واحد‌ها در قیمت‌ها اعمال می‌کنند، تصریح می‌کند: «در حال حاضر قیمت مصوب هر تن سیمان فله‌ای در حدود ۴۸‌هزار تومان و هر تن سیمان کیسه‌ای در حدود ۵۶‌هزار تومان است. در حالی که این واحدها سیمان را بین یک تا چهار‌هزار تومان ارزان‌تر به فروش می‌رسانند».

علی محمد بد در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در شرایط فعلی خودش هم مخالف این اقدام است، می‌گوید: «هم‌اکنون ۸ واحد تولید سیمان در اصفهان وجود دارد که اکثر این واحدها سیمان را با قیمتی پایین‌تر از قیمت مصوب عرضه می‌کنند، همچنین برخی دیگر از این واحدها در شرق کشور قرار دارند».

فقط مشتری «قُر» می‌زنند

از سوی دیگر، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با انتقاد از این اقدام تولید‌کنندگان می‌گوید: «در دی‌ماه سال گذشته نیز اقدام مشابهی انجام شد. در آن زمان ما به این واحد اعلام کردیم شما با این کارتان مصرف را زیاد نمی‌کنید، بلکه تنها برای مدتی مشتری دیگر واحدها را قر می‌زنید که البته این کار صحیح نیست».

«محمد حسن پورخلیل»، در ادامه با بیان اینکه صنعتی که بیش از ۹۷‌درصد تولید خود را توزیع و نزدیک به ۹‌درصد تولیدات خود را نیز صادر می‌کند، نیازی به تخفیف‌های بی‌مورد ندارد، می‌گوید: «در چهار ماه نخست امسال بیش از ۱۷‌میلیون تن سیمان تولید و فروخته شده است که نسبت به سال گذشته بیش از ۵/۱۳‌درصد افزایش توزیع داشته است».