برای اولین بار در کشور کابل‌های قدرت با مقاطع بالا تولید شد.مهندس علی‌هاشمی، مدیر اجرایی شرکت گروه صنعتی افق البرز با اعلام این خبر افزود : با تولید این محصول در داخل‌، کشور از واردات کابل‌های مقاطع بالا و فوق سنگین بی‌نیاز و زمینه صادرات آن به سایر کشورهای منطقه هم فراهم شده است.

وی از این فرآورده مسی با ارزش افزوده بالا به عنوان یک محصول راهبردی یاد کرد و ادامه داد‌: این کابل در صنایع انتقال و توزیع نیرو کاربری خاص دارد.

عضو سندیکای صنعت برق کشور افزود : صادرات در حد قابل توجه این محصول به برخی از کشورهای همسایه آغاز و به زودی صدور این محصول به بسیاری از کشورهای منطقه نیز آغاز خواهد شد.

صادرکننده نمونه سال استان قزوین با بیان اینکه محصولاتی امکان نفوذ در بازارهای رقابتی منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای را دارند که از مزیت‌های مطلق برخوردار باشند‌، یادآور شد: در صورت صادرات این محصول‌، علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور‌، امکان صادرات سالانه میلیون‌ها دلار فقط از این محل وجود دارد.

مهندس هاشمی یکی از چالش‌های پیرامون صنعت مس در کشور را خام‌فروشی محصولات صنایع معدنی عنوان کرد و افزود: اگر فرآورده‌های بالادستی صنعت مس تبدیل به محصولات مسی با ارزش افزوده بالا شود‌، کشور از محل صادرات این محصولات درآمد مطلوبی کسب می‌‌کند.هاشمی ادامه داد: با توجه به وجود معادن فراوان مس در ایران و ظرفیت‌های بالقوه در بخش پایین دستی‌، می‌توان از امتیاز آن برای صادرات سایر اقلام و تجهیزات صنعت برق در کنار سیم و کابل بهره برد. ازسوی دیگر‌، اگر بتوان به‌رغم مشکلات موجود در زمینه صادرات سیم و کابل برق تولید داخل‌، محصولات را با قیمت پایین‌تری نسبت به سایر کشورها عرضه کرد‌، بازار مناسبی برای سال‌های آینده به‌وجود خواهد آمد.