ماجرای «باگت» به روایت تولیدکنندگان

حذف کامل یارانه آرد تا پایان سال

گروه صنعت و معدن- صابر دری‌نژاد: نان‌های صنعتی یا همان باگت گرم، در میان سنت و مدرنیته زینت بخش سفره‌های افطار ایرانی‌ها است. قیمت باگت در آستانه ورود به ماه رمضان حدود ۱۰۰درصد افزایش پیدا کرده است، این در حالی است که وزارت بازرگانی می‌گوید: «تولیدکنندگان نان فانتزی سهمیه آرد ماه مبارک رمضان خود را دریافت کرده‌اند». به گزارش خبرنگار ما، حذف یارانه آرد نان‌های فانتزی از سوی مسوولان، واکنش‌های متفاوتی را از سوی تولیدکنندگان این محصول از فرنگ آمده به دنبال داشته است. نخستین و قابل پیش‌بینی‌ترین این واکنش‌ها، افزایش ناگهانی و تا حدی غیر منطقی، قیمت نان‌های فانتزی (باگت) بوده است. براساس این گزارش، قیمت آرد تولیدکنندگان نان‌های صنعتی و فانتزی از حدود ۴۰ تومان به ۴۰۵ تومان رسیده است. در این میان، پیگیری‌های خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» حاکی از آن است که تا پیش از پایان سال نیز قرار است یارانه آرد به طور کامل حذف و یارانه‌های دولتی صرفا به نان تعلق گیرد.

سهمیه مردادماه

رییس هیات‌مدیره کانون صنایع غذایی ایران با اشاره به حذف یارانه آرد نان فانتزی و نان‌های حجیم خاطرنشان می‌کند: با این وجود به نظر می‌رسد سهمیه نانوایان فانتزی تا پایان مرداد ماه در اختیارشان قرار گیرد و از ابتدای شهریور ماه یارانه آرد آنان به طور کامل حذف شود.

«محمد رضا مرتضوی» بر این عقیده است که یارانه ای بودن آرد مصرفی نانوایان فانتزی، تا به امروز تاثیر چندانی بر پایین بودن قیمت این محصول نداشته است. این بدان معنا است که اگرچه نانوایان فانتزی، آرد را با قیمتی در حدود ۴۰ تومان تهیه می‌کردند، اما نان را با قیمتی در حدود‌ هزار تومان در هر کیلو به دست مردم می‌رساندند.

وی به صراحت اعلام می‌کند: «برخی از تولید کنندگان هیچ هنری ندارند و فقط آرد سوبسیدی را می‌فروشند».

فقط ۲۰درصد

مرتضوی ادامه می‌دهد: با افزایش ۳۵۰ تومانی قیمت آرد، باید حداکثر ۲۰درصد قیمت تمام شده نان‌های فانتزی افزایش پیدا کند.

وی در پاسخ به این سوال که اما امروز شاهد هستیم برخی نانوایان فانتزی قیمت‌ها را تا دو برابر افزایش داده‌اند، خاطرنشان می‌کند: این یک اقدام کوتاه مدت خواهد بود و پس از مدتی اگر قیمت‌هایشان را متعادل نکنند، به طور قطع تعطیل خواهند شد؛ چراکه با این قبیل قیمت‌ها دیگر مشتری نخواهند داشت.

یارانه ۵هزار میلیاردی

از سوی دیگر دبیر اتحادیه تولیدکنندگان نان‌های صنعتی نیز در واکنش به حذف یارانه آرد نان‌های فانتزی و حجیم خاطرنشان می‌کند: این طرح از مدت‌ها پیش در دستور کار بود و این اتفاق باید پیش از اینها می‌افتاد. چراکه طی ۱۰ سال گذشته یارانه پرداختی دولت حداقل دو برابر شده است و به حدود ۵‌هزار میلیارد تومان در سال رسیده است. همچنین شاید به اندازه یارانه دولتی این محصول نیز ضایعات نان در کشور تولید می‌شود. حال آنکه این یارانه‌ها می‌توانست در بخش‌های دیگری سرمایه گذاری می‌شد تا مشکلات کشور را در بسیاری از بخش‌های صنعتی و اقتصادی حل می‌کرد تا اینکه به ضایعات نان تبدیل شود.

حذف کامل یارانه آرد

«علی مروت پور» در ادامه با اشاره به حذف کامل یارانه آرد تا پایان سال می‌گوید: از سال آینده یارانه‌ها فقط به نان تعلق می‌گیرد و یارانه آرد حذف خواهد شد.

وی در رابطه با حذف یارانه‌های نان‌های فانتزی و حجیم نیز خاطرنشان می‌کند: آردی که در این واحد‌ها مصرف می‌شود تنها ۷درصد آرد مصرفی کل کشور را در بر می‌گیرد. این در حالی است که ۹۳درصد آرد مورد نیاز کشور در بخش سنتی مصرف می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهیم وضعیت نان کشور را حل کنیم، باید فکری به حال نان‌های سنتی و آرد مصرفی آنها کنیم.

جلوی خونریزی را بگیرید

مروت‌پور در این باره مثالی می‌زند و می‌گوید: اگر کسی که سردرد دارد و هم زمان خونریزی هم می‌کند، باید اول فکری به حال خونریزی این فرد کرد، بعد سر درد او را درمان کرد. این در حالی است که هم‌اکنون ما فکر درمان مشکل موجود در تولید نان‌های فانتزی افتاده‌ایم، اما هنوز فکری به حال نان‌های سنتی نکرده‌ایم.

صبر کنید، ارزان می‌شود

وی در رابطه با افزایش ناگهانی قیمت نان‌های فانتزی نیز خاطرنشان می‌کند: مردم نگران این افزایش قیمت نباشند، چراکه به طور قطع بعد از گذشت حداکثر دو ماه، قیمت‌ها به سطح عادلانه باز خواهد گشت.

وی با بیان اینکه در تعیین قیمت نان‌های فانتزی به طور میانگین ۱۵ عامل تاثیر گذار است، می‌گوید: اگر قیمت یکی از این مواد اولیه و عوامل موثر افزایش پیدا کند که نباید قیمت محصول نهایی به یکباره دو برابر شود. همچنین ناگفته نماند که در قیمت نهایی نان‌های فانتزی اثر قیمت آرد کمتر از ۱۹درصد است.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان نان‌های صنعتی در پایان سخنانش با قاطعیت اعلام می‌کند: با حذف یارانه آرد، دست آخر این مردم خواهند بود که منتفع خواهند شد؛ اما به شرط آنکه به زودی تکلیف خرید آرد به طور کامل از دست دولت خارج شود و یک بازار کاملا رقابتی در این حوزه به وجود آید.

گزارش کنید، تعزیرات برخورد می‌کند

از سوی دیگر عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان نان صنعتی در واکنش به گرانی نان فانتزی در برخی نقاط شهر تهران می‌گوید: هرگونه افزایش قیمت نان غیرقانونی است؛ چرا که تولیدکنندگان سهمیه آرد مردادماه خود را نیز دریافت کرده‌اند و هرگونه گرانی که مشاهده شود، خودسرانه بوده و از سوی مردم باید به تعزیرات گزارش شود تا با متخلفان برخورد شود.

محسن لزومیان در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه گرانی نان فانتزی بزرگنمایی واسطه‌ها و دلال‌ها است، خاطرنشان می‌کند: واسطه‌ها نان تولیدی در کارخانه‌ها را با قیمت دو برابر و حتی بیشتر در سوپرمارکت‌های سطح شهر عرضه می‌کنند؛ در حالی که با ایجاد فروشگاه‌های دائمی عرضه نان، می‌توان نان را با کیفیت و با قیمت پایین‌تر به دست مردم رساند.

خلاف قانون است

به گزارش خبرنگار ما، تا زمان تهیه این خبر جدی‌ترین واکنش به افزایش ناگهانی قیمت نان‌های فانتزی را وزارت بازرگانی نشان داده است؛ به گونه‌ای که یکی از مسوولان این وزارتخانه در گفت‌وگو با مهر اعلام کرده است: تولیدکنندگان نان فانتزی سهمیه آرد ماه مبارک رمضان خود را دریافت کرده‌اند.

بنابراین هرگونه افزایش قیمت این نوع نان از سوی نانوایان فانتزی در شرایط فعلی خلاف قانون است.