گروه انرژی- مشترکان پر مصرف از این پس باید منتظر دریافت قبوض آب گران‌تری باشند؛ چرا که در راستای اصلاح الگوی مصرف آب، هیات‌وزیران با ابلاغ دستور‌العمل کاهش مصرف آب، تعرفه‌های جدیدی را برای مصرف بیش از الگو اعلام کرده است. با این اقدام مشترکان پر مصرف آب که قبلا از یارانه دولتی استفاده می‌کردند باید منتظر قبوض گران‌تر و افزایش پلکانی قیمت آب باشند. در واقع دولت در سال جاری استفاده از ابزار تنبیهی برای مشترکان پرمصرف آب را مناسب‌تر از افزایش قیمت یا پایین آوردن الگوی مصرف دانسته است. بر این اساس، مصوبه جدید هیات‌وزیران تا ۲۵/۱ برابر مازاد بر الگوی مصرف (ماهانه) تعرفه آن ۵/۱ برابر قیمت تمام شده، مصارف مازاد بر ۲۵/۱ برابر الگوی مصرف تا ۵/۱ برابر مازاد بر الگو، تعرفه آن ۲ برابر قیمت تمام شده، مصارف مازاد بر ۵/۱ برابر الگوی مصرف تا ۷۵/۱ برابر مازاد بر الگو، تعرفه آن ۳ برابر قیمت تمام شده، مصارف مازاد بر ۷۵/۱ برابر الگوی مصرف تا ۲ برابر مازاد بر الگو، تعرفه آن ۴ برابر قیمت تمام شده است.همچنین مصارف مازاد بر دو برابر الگوی مصرف تا ۵/۲ برابر مازاد بر الگو، تعرفه آن ۵/۵ برابر قیمت تمام شده و مصارف مازاد بر ۵/۲ برابر الگوی مصرف تعرفه آن ۵/۷ برابر قیمت تمام شده است.

هیات‌وزیران بنا به پیشنهاد وزارت نیرو در زمینه اصلاح الگوی مصرف، اعلام کرد که وزارتخانه‌ها و واحدهای تابعه شرکت‌های دولتی، نهادها و سازمان‌ها، مراکز نظامی و انتظامی، نهادهای خدمات عمومی، واحد‌های تجاری و بخش‌های خدماتی کارخانه‌ها و تمامی کاربری‌های غیرخانگی که از شبکه‌های آب شرب استفاده می‌کنند، مکلفند مصارف خود را نسبت به دوره مشابه در سال ۱۳۸۷ کاهش دهند.

بنابراین گزارش، شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی نیز موظفند در اسرع وقت سقف مصرف مجاز مصرف‌کنندگان را اعلام و بهای مصارف مازاد را براساس بند (ج) ماده (۲) آیین‌نامه اجرایی قانون الحاق یک بند و دو تبصره به ماده (۱۳۳) قانون برنامه سوم توسعه، تنفیذی قانون برنامه چهارم توسعه، محاسبه و دریافت نمایند. در صورت عدم‌رعایت سقف مصرف اعلام شده و پس از اخطار کتبی و عدم‌رعایت آن، انشعاب آب آنها به صورت موقت قطع و با اخذ تعهدنامه کتبی وصل خواهد شد. این گزارش اضافه می‌کند: وزارت نیرو موظف است آب مصرفی و خدمات دفع فاضلاب واحدهای اداری دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری را بر مبنای قیمت تمام‌شده (حداقل‌هزار و ۷۰۰ و حداکثر چهار‌هزار ریال) محاسبه و دریافت کند.

هرگونه تغییر قیمت تمام شده برای سال‌های آینده نیز توسط کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت نیرو، وزارت بازرگانی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور صورت خواهدگرفت. همچنین در شهرهایی که از شبکه آب شرب برای تامین آب فضای سبز استفاده می‌شود، با اعلام شرکت آب و فاضلاب، شهرداری‌های سراسر کشور موظف به تقلیل قطر انشعاب یا جمع‌آوری انشعابات مذکور بوده و کمبود آب موردنیاز از طریق حفر چاه با اخذ مجوز از شرکت‌های آب منطقه‌ای، جبران شود. وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری‌های سراسر کشور موظفند نسبت به رعایت دقیق مبحث (۱۶) مقررات ملی ساختمان و تفاهم‌نامه بین وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی و نیرو و سازمان نظام مهندسی ساختمان در این خصوص اقدام کنند. بر اساس تصمیم هیات‌وزیران، آب بهای اقامتگاه‌های غیردائمی کشور (ازجمله ویلا، باغ ویلا، خانه باغ و مجتمع‌های مسکونی برای اقامت مقطعی و محل غیرکسب و کار زندگی افراد) برابر قیمت تمام شده محاسبه و دریافت می‌شود.

وزارت نیرو با هماهنگی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مکلف است طی دو سال به منظور اعمال مدیریت مصرف بهینه آب نسبت به تهیه و تدوین معیارها و مشخصات فنی مرتبط با مصرف بهینه آب در تجهیزات، فرآیندها و سیستم‌های مصرف‌کننده آب، به ترتیبی که مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان و واردکنندگان ملزم به رعایت این مشخصات و معیارها باشند، اقدام کند. در این راستا، به شرکت‌های آب و فاضلاب نیز اجازه داده می‌شود نسبت به در اختیار گذاردن تجهیزات کاهنده مصرف برای مشترکان متقاضی اعم از خانگی و غیرخانگی اقدام و هزینه مربوط را با درج در قبوض آب‌بها ظرف یک سال دریافت کنند.

به منظور انجام عملیات مرتبط با مدیریت مصرف و کاهش هدررفت آب در تاسیسات آب شرب شهرها و روستاها از محل اعتبارات مدیریت خشکسالی به این امر اختصاص یابد تا وزارت نیرو با هماهنگی وزارت کشور نسبت به توزیع استانی آن اقدام کند. وزارت نیرو موظف است با انجام اقدامات لازم از جمله بهینه‌سازی شبکه‌های فرسوده، اصلاح خطوط و شیرآلات و جمع‌آوری انشعابات غیرمجاز به نحوی اقدام نماید که سالانه دو درصد، آب بدون درآمد کاهش یابد.

بر اساس تصمیم هیات‌وزیران، همچنین سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران از طریق شبکه‌های ملی و استانی برای فرهنگ‌سازی اصلاح الگوی مصرف آب با اخذ حداقل هزینه‌ها، همکاری‌های لازم را با شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و شرکت‌های آب و فاضلاب استانی معمول داشته و با هماهنگی وزارت نیرو به نحوی برنامه‌ریزی کند که به طور روزانه برنامه‌های خاصی برای تبلیغ و آموزش و نحوه مصرف بهینه و کاهش مصرف آب اختصاص یابد.