گروه صنعت‌ومعدن- اگر از عوارضی تهران با سرعت ۱۲۰‌کیلومتر در ساعت دور شوید، تنها یک ساعت زمان لازم است تا به بهشت مالیاتی برسید؛ چرا...؟

...چون به دنبال تصمیم هیات‌وزیران، صنایع جدیدالاحداث مستقر در شهرک‌های صنعتی خارج از شعاع ۱۲۰‌کیلومتری استان تهران برای ده سال، مشمول معافیت مالیاتی شده اند. به گزارش سایت رسمی دولت، هیات‌وزیران بنا به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنایع‌ومعادن و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور که صنایع جدیدالاحداث مستقر در شهرک‌های صنعتی خارج از شعاع یکصد و بیست‌کیلومتری مرکز استان تهران به مدت ده سال، مشمول معافیت مالیاتی موضوع ماده (۱۳۲) قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن شوند.

بر اساس ماده ۱۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم، اشخاص حقوقی چنانچه طی سه سال متوالی ترازنامه و حساب سود و زیان دفاتر و مدارک آنان مورد قبول قرار گرفته باشد و مالیات هر سال را در سال تسلیم اظهار‌نامه بدون مراجعه به هیات‌های حل اختلاف مالیاتی پر داخت کرده باشند، معادل پنج‌درصد اصل مالیات سه سال مذکور به عنوان جایزه خوش حسابی از محل وصولی‌های جاری پرداخت یا در حساب سنوات بعد آنان منظور خواهد شد. به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد»، این مصوبه یک سیاست تشویقی برای تقویت صنایع حاضر در این شهرک‌ها و رفع بخشی از مشکل کمبود نقدینگی آنها خواهد بود. از سوی دیگر برای بسیاری از صنایع واقع در شهرک‌های صنعتی که هم‌اکنون خارج از ظرفیت فعالیت می‌کنند، این فرصت فراهم می‌شود که با جلوگیری از خروج بخشی از منابع و تامین سرمایه در گردش خود، میزان تولید خود را افزایش دهند.

بر پایه این گزارش، تصمیم هیات وزیران به منظور تشویق بخش خصوصی فعال در حوزه صنعت برای انتقال کانون‌های اشتغال به خارج از نواحی اقماری پایتخت، کنترل تحرک‌های اجتماعی و فرصت‌های شغلی در سراسر کشور بوده است.

تحلیل گران براین باورند که در صورت اجرایی شدن این مصوبه، سرمایه در گردش بنگاه‌های کوچک اقتصادی افزایش خواهد یافت و توان اقتصادی آنان تقویت خواهد شد. نتیجه آنکه با تداوم این روند و با رونق یافتن تولید در شهرک‌های صنعتی، بنیان‌های تولید در کشور نیز مستحکم‌تر خواهند شد.