ایسنا- معاون برنامه‌ریزی‌ و تدوین استاندارد موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور گفت: تاکنون حدود ۵۶ کمیته فنی متناظر در ایران تشکیل شده است. مرتضی امامی در نخستین نشست فعال‌سازی کمیته فنی متناظر فولاد در کشور با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر ۲۰۶ کمیته از تعداد ۲۵۰ کمیته تشکیل شده در سازمان جهانی استاندارد در ایران فعال است؛ ایران در ۱۴۸ کمیته از این تعداد عضویت دارد.

وی با بیان این که ماده ۳۲ قانون برنامه چهارم به مشارکت فعال در تدوین استانداردهای بین‌المللی تاکید دارد، اظهارکرد: دست‌یابی به آخرین مدارک علمی مربوط به موضوع مورد بررسی‌ و تسریع در تجارت بین‌المللی از جمله مزایای تشکیل کمیته‌های فنی متناظر در کشور است.

امامی اظهارکرد: ارتقای کیفیت ایمنی ‌و امنیت کالاها، حضور در محافل علمی بین‌المللی ‌و بهره‌مندی از پیشنهادهای مطرح شده در این محافل، از دیگر فواید فعال‌سازی این کمیته‌ها در ایران است.

وی گفت: تهیه استاندارد به روش تحقیق ‌و آزمون هزینه بسیاری دربردارد. روش جدیدی که برای تهیه استاندارد مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از مدارک بین‌المللی است. این موضوع از دیگر فواید تشکیل کمیته‌های فنی متناظر است.

امامی بیان‌کرد: در حال حاضر دبیرخانه کمیته‌های TC۹۱ و TC۱۳۴ ، TC۲۱۷ و TC۲۲۲ در ایران قرار دارد؛ البته دبیرخانه کمیته فنی متناظر TC ۲۲۲ مربوط به موضوع بسته‌بندی به صورت مشترک در کشورهای ایران و ژاپن مستقر شده است که امیدواریم با رایزنی‌هایی انجام شده، این دبیرخانه به صورت کامل به ایران واگذار شود.

معاون برنامه‌ریزی‌ و تدوین استاندارد موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور یادآور شد: با توجه به گسترش نیازهای صنایع و تولیدات، کمیته فنی حفاظت محیط‌زیست و کمیته فنی مدیریت انرژی نیز در حال تدوین است.