دنیای اقتصاد- در حالی که سنای آمریکا با هدف آنچه تنبیه ایران در فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای این کشور خوانده طرحی را برای تحریم صادرات بنزین به کشورمان تصویب کرده است،. معاون وزیر نفت از افزایش چشمگیر ذخایر استراتژیک بنزین در سال جاری نسبت به سال گذشته و آمادگی برای تامین بنزین در شرایط اضطراری خبر داده و گفته است، تولید پالایشگاه‌های داخلی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴/۵درصد افزایش یافته است. وی همچنین گفته است از طریق سامانه هوشمند سوخت و سایر نظارت‌ها مصرف بنزین در ایران ۳ تا ۴درصد کاهش یافته است. گزارش انرژی

پاسخ به تحریم بنزین

آمادگی ایران برای شرایط اضطراری

گروه انرژی - در شرایطی که سنای آمریکا با هدف تحت فشار قرار دادن ایران، به تنبیه شرکت‌های صادر‌کننده بنزین به تهران رای مثبت داد، معاون وزیر نفت از افزایش چشمگیر ذخایر استراتژیک بنزین کشور در سال جاری نسبت به سال گذشته و آمادگی برای تامین بنزین مردم در شرایط اضطراری خبر داد.

طرح تنبیه شرکت‌های صادر‌کننده بنزین به ایران پس از نشست گروه ۲۰ که در ماه سپتامبر برگزار می‌شود، اجرا خواهد شد. تا آن تاریخ، اگر ایران در توقف برنامه هسته‌ای (صلح‌آمیز) خود و مذاکره با غرب گام‌های مثبت بردارد، طرح کنگره آمریکا برای تنبیه شرکت‌های صادر‌کننده بنزین به ایران لغو می‌شود؛ در غیر این صورت، این طرح به قوت خود باقی خواهد بود.

در این بین سید نورالدین شهنازی‌زاده، معاون وزیرنفت در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به این موضوع که از ابتدای امسال تاکنون با اعمال مدیریت مصرف بنزین از طریق سامانه هوشمند سوخت و سایر نظارت‌ها تقریبا نسبت به سال گذشته ۳ تا ۴‌درصد کاهش مصرف داشته‌ایم، تصریح کرد: این در حالی است که به طور معمول باید با چهار تا پنج‌درصد رشد مصرف بنزین در سال جاری مواجه می‌شدیم. وی در ادامه با یادآوری این موضوع که از ابتدای امسال پالایشگاه‌های نفت با حداکثر ظرفیت‌ تولید کرده‌اند، بیان کرد: برنامه‌ امسال برای تولید روزانه ۴۴‌میلیون لیتر بنزین بوده، ولی این مقدار تا ۴۵‌میلیون لیتر نیز افزایش یافته است.

به گفته این مقام مسوول میزان تولید بنزین در پالایشگاه‌های داخلی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴/۵درصد افزایش یافته که این افزایش در رابطه با سایر فرآورده‌های نفتی تولید شده نیز صادق است. شهنازی‌زاده ذخایر کل فرآورده‌های نفتی کشور را بیشتر از زمان مشابه سال گذشته اعلام کرد و یادآور شد: با وجود برخی فشارهای بین‌المللی مبنی بر تحریم واردات بنزین، ایران زمینه‌های لازم را جهت افزایش تولید داخلی، کاهش مصرف و افزایش ذخیره‌سازی فراهم کرده است. معاون وزیر نفت از اعلام حجم دقیق ذخایر استراتژیک بنزین خودداری کرد و افزود: وزارت نفت آمادگی کامل برای تامین بنزین مورد نیاز مردم در شرایط اضطراری را دارد.

طرح تامین بنزین مورد نیاز مردم در صورت تحریم، در حالی از سوی مسوولین مطرح می‌شود که مجموع مصرف بنزین کشور طی هفته گذشته (۳تا ۹ مرداد) به ۵۰۵میلیون و ۴۰۰‌هزار لیتر رسید که نسبت به هفته پیش از آن (۵۰۱‌میلیون و ۷۰۰‌هزار لیتر) سه‌میلیون و ۷۰۰‌هزار لیتر افزایش داشته است. بر اساس آمارهای رسمی ‌شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، متوسط مصرف روزانه بنزین در هفته گذشته ۷۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار لیتر گزارش شده است.

در همین راستا، مدیر سوخت و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت در گفت‌وگو با «فارس» گفت: مردم نباید نگران تحریم بنزین ایران باشند؛ زیرا که هر چه به جلو می‌رویم میزان تولید بنزین داخلی افزایش می‌یابد و میزان واردات کاهش و در آینده نزدیک در تولید بنزین به خود کفایی می‌رسیم. امیررضا رجبی، مدیر سوخت و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت در خصوص تصویب تحریم بنزین در سنای آمریکا گفت: بیش از ۴ سال است که آمریکا به دنبال تحریم بنزین به ایران بوده است، اما تا کنون کاری را نتوانسته است به پیش ببرد. وی افزود: برای پیش‌گیری از این تحریم‌ها در ۴ سال گذشته اقدامات مثبتی مانند آوردن سوخت‌های جایگزینی مثل ال.پی.جی و سی.ان.جی به سبد سوخت کشور انجام شده است. یک عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز معتقد است: نظام سلطه و به خصوص آمریکا این را می‌داند که تحریم ایران در هر قسم و بخش چه از سنخ کالاهای استراتژیک و اساسی و چه بنزین و دیگر حامل‌های انرژی اثر چندانی را نخواهد داشت و در نهایت باید گفت که این تحریم بیشتر جنبه سیاسی دارد و نه جنبه اجرایی و عملیاتی. سیدعلی ادیانی در گفت‌وگو با «فارس»، با بیان اینکه با توجه به باز بودن دروازه‌های تجارت در ایران و بازار‌های قابل دسترس برای تهیه کالاهای مورد نیاز از جمله بنزین افزود: در مورد تهیه بنزین با مشکل خاصی روبه‌رو نخواهیم شد.