ایسنا- با وجود تصویب طرح تحریم شرکت‌های تامین‌کننده بنزین و فرآورده‌های نفتی ایران، هیچ گونه نگرانی نسبت به تهیه بنزین مورد نیاز کشور نخواهیم داشت.

سیف‌ا... جشن‌ساز، مدیرعامل شرکت نفت ایران اظهار کرد: اگرچه خبر را شنیده‌ایم، ولی تا این لحظه نشانه‌ای دال بر تایید آن نداریم. وی با اشاره به این‌که هم‌اکنون روزانه بین ۲۲ تا ۲۵‌میلیون لیتر بنزین وارد کشور می‌شود، افزود: این در حالی است که تولید داخلی پالایشگاه‌های کشور حدود ۴۵‌میلیون لیتر بنزین در روز است و همچنین مبادی واردات بنزین در جهان بسیار متنوع هستند.

او با تاکید بر این‌که با روش‌های پیش‌بینی شده که برای تامین بنزین کشور داریم در آینده هیچ گونه مشکلی نخواهیم داشت، تصریح کرد: به نظر می‌رسد تصویب این طرح یک اقدام بی‌معنا باشد که نه تنها نتیجه‌ای برای آمریکا نخواهد داشت، بلکه فقط فروشنده‌های آنها را متضرر می‌کند.

جشن‌ساز با بیان این‌که طی ماه‌های آینده همگان خواهند دید که هیچ مشکلی در تامین بنزین مردم ایران به وجود نمی‌آید، خاطرنشان کرد: شرایط حمل و نقل مانند گذشته ادامه پیدا خواهد کرد. هم‌اکنون مردم بیش از دو‌میلیارد لیتر بنزین در کارت‌های هوشمند خود ذخیره دارند و انبارهای ذخیره بنزین در کشور کاملا پر هستند.

احتمال تغییر در مبادی تامین

وی با اشاره به این‌که فقط ممکن است برخی شرکت‌ها در فروش فرآورده‌های نفتی به ایران تحت تاثیر این طرح تغییراتی ایجاد کنند، یادآوری کرد: شرکت‌های فروشنده بنزین در جهان بسیار متنوع هستند و در این صورت فقط مبادی تامین بنزین را عوض خواهیم کرد. معاون وزیر نفت همچنین به اجرای ۹ طرح توسعه‌ کمی و کیفی پالایشگاه‌های موجود در کشور اشاره کرد و گفت: به این ترتیب تولیدات این پالایشگاه‌ها از نظر ارزش اقتصادی بالاتر و به لحاظ و کمیت بیشتر خواهند شد. به گفته او از سوی دیگر هفت طرح ساخت پالایشگاه در کشور فعال است که برخی مانند ستاره خلیج‌فارس با خوراک مایعات گازی در شرایط بسیار بهتری قرار دارند و اگر چنین طرح‌هایی تصویب شوند، قطعا انگیزه برای تسریع این‌گونه پالایشگاه‌ها بیشتر خواهد شد که در این زمینه ستاره‌ خلیج‌فارس به تنهایی قادر به تولید روزانه ۳۵‌میلیون لیتر بنزین است. وی تصریح کرد: البته طرح استراتژیک تامین ۴۸ ساعته بنزین در شرایط اضطراری نیز وجود دارد که نگرانی‌ها درخصوص تامین بنزین را به حداقل خواهد‌رساند.