سرمایه‌گذاری 2هزار مگاواتی بخش خصوصی در پروژه‌ نیروگاهی

نسل جدیدی از پروژه‌های نیروگاه‌های برق آبی متوسط و کوچک با ظرفیت ۲۰۱۳ مگاوات جهت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با توزیع مناسب در سطح کشور آماده اجرا است. به گزارش شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، بر اساس موافقت نامه مبادله شده میان شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و شرکت توانیر تحت عنوان «طرح آماده‌سازی ساختگاه نیروگاه‌های خصوصی برق آبی»، ۴۷۳ مگاوات نیروگاه‌های آبی متوسط و کوچک در مرحله مطالعات فاز یک در قالب بسته‌های کاری مختلف با ظرفیت‌های متنوع آماده شده است.

این بسته‌ها شامل نیروگاه سد تنظیمی دز به ظرفیت ۲۸ مگاوات، ۶ بسته در شمال کشور به ترتیب با ظرفیت ۱۷ ، ۳۱ ، ۷ ، ۲۲ ، ۱۰ و ۱۶ مگاوات، دو بسته در ارومیه با ظرفیت‌های ۳۸ و ۲۹ مگاوات، بسته اردبیل به ظرفیت ۱۰ مگاوات، بسته آق چای به ظرفیت ۳۱ مگاوات در آذربایجان غربی، بسته لرستان دز به ظرفیت ۱۲ مگاوات، بسته کهکیلویه و بویراحمد و خوزستان به ظرفیت ۷۴ مگاوات، بسته چهار محال و بختیاری به ظرفیت ۱۱۰ مگاوات، بسته کرمانشاه به ظرفیت ۸ مگاوات و نیروگاه آزاد واقع در کردستان به ظرفیت ۱۰ مگاوات است.

این گزارش حاکی از آن است که مطالعات فاز یک این پروژه‌ها در سال‌های گذشته انجام شده و در این مرحله نیاز به اجرای خدمات مهندسی مشاور (بازنگری مطالعات و انجام طراحی تهیه اسناد مناقصه جهت «برگزاری مناقصه ایجاد راه‌های دسترسی و اجرای پروژه به روش B.O.T» و نظارت کارگاهی)، احداث راه‌های دسترسی و تملک اراضی است.

جهت اجرای این فعالیت‌ها یک برنامه ۸ ساله (از سال ۱۳۸۷ تا سال ۱۳۹۴) با هزینه‌ای حدود ۱۳۰میلیارد تومان برآورد شده است.

علاوه‌بر این، ۱۵۴۰ مگاوات نیروگاه‌های آبی متوسط و کوچک در مرحله مطالعات پتانسیل یابی و شناخت قرار دارد که برای این پروژه انجام خدمات مهندسی جهت اتمام مطالعات فاز شناخت در نظر گرفته شده است که با اتمام آن، این پروژه‌ها نیز آماده انجام مطالعات در مرحله فاز یک و اجرا به روش B.O.T می‌شوند.

جهت انجام این مطالعات نیز یک برنامه ۵ ساله (از سال ۱۳۸۸ تا سال ۱۳۹۲) با هزینه ای معادل ۳/۵میلیارد تومان برآورد شده است.

این گزارش می‌افزاید: این حوزه‌ها نیز شامل حوزه مرداب انزلی در مرحله پتانسیل یابی به ظرفیت ۱۰۰ مگاوات، حوزه تالش در مرحله شناخت به ظرفیت ۶۰ مگاوات، حوزه ساحلی خزر در مرحله شناخت به ظرفیت ۵۰۰ مگاوات، حوزه ارس در مرحله شناخت به ظرفیت ۶۰ مگاوات، حوزه ارومیه در مرحله شناخت به ظرفیت ۱۴ مگاوات، حوزه کارون در مرحله پتانسیل یابی به ظرفیت ۲۰۰ مگاوات، حوزه مارون در مرحله پتانسیل یابی و شناخت به ظرفیت ۱۳۶ مگاوات، حوزه شاپور دالکی در مرحله شناخت به ظرفیت ۵۰ مگاوات و حوزه زهره در مرحله پتانسیل یابی و شناخت به ظرفیت ۴۲۰ مگاوات است.

براین اساس، مجموع هزینه‌های پیش‌بینی شده برای اجرای طرح آماده‌سازی ساختگاه نیروگاه‌های خصوصی برق آبی افزون بر ۱۳۳میلیارد تومان است که در صورت تخصیص به موقع اعتبار؛ تا پایان سال ۱۳۹۴ بیش از ۴۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی کشور توسط بخش خصوصی اضافه خواهد شد.

ضمن اینکه بیش از ۱۰۰۰ مگاوات نیز به ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی آماده اجرا به روش B.O.T با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی افزوده می‌شود.

این گزارش خاطرنشان می‌سازد: با احداث این نیروگاه‌ها علاوه بر شکوفایی اقتصاد در بخش خصوصی و اشتغالزایی، باعث افزایش توان دولت در جهت تسریع روند احداث زیرساخت‌های کشور می‌شود.

در راستای اهداف شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، طرح نیروگاه‌های آبی متوسط و کوچک تا کنون ۱۵ پروژه نیروگاهی از محل منابع عمومی و داخلی خود در نقاط مختلف کشور با مجموع ظرفیت بیش از۷۰ مگاوات اجرا و به بهره برداری رسانده است.

مهم‌ترین این نیروگاه‌ها نیز شامل نیروگاه کوهرنگ با ظرفیت ۳۵ مگاوات، نیروگاه‌های زنجیره ای یاسوج (۶ پروژه) با ظرفیت ۸/۱۶ مگاوات و نیروگاه شهید رجایی با ظرفیت ۵/۱۳ مگاوات است.