مهر- رییس سندیکای جایگاهداران در حالی از آمادگی مالکان و صاحبان پمپ بنزین برای خرید سهام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خبر داد که مدیرعامل این شرکت از هرگونه فعالیت بخش خصوصی در این بخش استقبال کرد. بیژن حاج محمدرضا با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از دو‌هزار و ۵۰۰ جایگاه عرضه سوخت در سراسر کشور وجود دارد، گفت: در این رابطه سندیکای جایگاهداران سراسر کشور به نمایندگی از جایگاهداران سوخت قصد خرید بخشی از سهام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی را در صورت موافقت دولت دارد.

رییس سندیکای جایگاهداران سراسر کشور از آمادگی مالکان و صاحبان پمپ بنزین‌داران سراسر کشور برای خرید سهام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خبر داد و افزود: در این رابطه نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهور نوشته شده است.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی دولت باید بیشتر نقش حاکمیتی و سیاستگذاری داشته باشد و انجام فعالیت‌ها به بخش خصوص واگذار شود، تصریح کرد: از این رو هم‌اکنون این پتانسیل در بین جایگاهداران کشور وجود دارد که عملیات انتقال و توزیع انواع فرآورده‌های نفتی را در سراسر کشور انجام دهد.حاج محمدرضا با اشاره به این موضوع که در صورت واگذاری عملیات انتقال و توزیع فرآورده‌های نفتی به جایگاهداران، سالانه ۲۰‌درصد به ظرفیت سوخت‌‌رسانی کشور می‌افزاییم، بیان کرد: از سوی دیگر با تدوین سیاست‌های جدید، امکان جذب سرمایه‌گذاران را برای ساخت و توسعه مجاری‌های عرضه سوخت فراهم خواهیم کرد.رییس سندیکای جایگاهداران سراسر کشور در پایان خاطرنشان کرد: در صورت اصلاح قوانین و تعریف راهکارهای جدید، امکان جذب تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت و توسعه جایگاه‌های سوخت فراهم می‌شود.

سهم ۵۰‌درصدی خصوصی‌ها از انتقال

فرید عامری با بیان اینکه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران یکی از شرکت‌هایی است که در لیست واگذاری به بخش خصوصی قرار گرفته است، گفت: از این رو، باید بخش‌هایی از این مجموعه تا سال ۱۳۹۱ به بخش خصوصی واگذار شوند.

وی با اشاره به این موضوع که بخش‌هایی از شرکت ملی پخش با توجه به نقش استراتژیک خود قابل واگذاری به بخش خصوصی نیست، بیان کرد: اما هم‌اکنون بیش از ۵۰‌درصد فعالیت‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

به گفته این مقام مسوول، در حال حاضر بالغ بر ۹۰‌درصد عرضه و توزیع سوخت در جایگاه‌ها و ۱۰۰‌درصد حمل و نقل آن به بخش خصوصی واگذار شده است. وی تبیین کرد: در بخش انبارداری هم بخشی از انبارها قابل واگذاری به بخش خصوصی است؛ اما انبارهای بزرگ و استراتژیک قابل واگذاری نیست.وی در پایان با تاکید بر اینکه یارانه‌های اختصاص یافته به انواع سوخت‌های مایع مهم‌ترین مشکل در واگذاری کامل فعالیت‌ها به بخش خصوصی است، تبیین کرد: اما در مجموع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از هرگونه خصوصی‌سازی استقبال می‌کند.