مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: مذاکره بر سر مسائل فنی، مالی و قراردادی طرح توسعه میدان گازی لاوان، بین یک شرکت اروپایی و شرکت نفت فلات قاره ایران به زودی نهایی ‌می‌شود. محمود زیرکچیان‌زاده در گفت‌و‌گو با شانا با بیان اینکه میدان گازی لاوان حدود ۶تریلیون فوت مکعب گاز درجا دارد، افزود: تمام مذاکره‌های مربوط به توسعه این میدان با یک هیات اروپایی در سطح عالی و ملی در حال انجام است و مجوزهای ملی مربوط به آن دریافت شده است.

وی تصریح کرد: هم اکنون این هیات اروپایی برای نهایی کردن مباحث فنی، مالی و قراردادی توسعه میدان گازی لاوان در تهران حضور دارند؛ طرف اروپایی پیش از این پیشنهاد فنی، مالی و قراردادی این میدان را ارائه کرده که از سوی شرکت نفت فلات قاره ایران بررسی و دیدگاه‌ها ارائه شده است.

به گفته زیرکچیان‌زاده، قرارداد توسعه لاوان تا پایان هفته جاری به طور دقیق بررسی و برای امضا نهایی ‌می‌شود؛ پس از امضای این قرارداد با طرف اروپایی، سرمایه‌گذاری، توسعه، تولید و صادرات سالانه چهار میلیون تن ال.‌ان‌.جی به اروپا در سال جاری آغاز ‌می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران همچنین درباره توسعه میدان گازی فرزاد B اظهار داشت: مخازن گازی این میدان، مخازن دالان کنگان با ذخیره حدود ۵/۱۲‌تریلیون فوت مکعب گاز درجا است؛ پیش بینی تولید از این میدان در فاز نخست ۱/۱‌میلیارد فوت مکعب است که امکان افزایش تولید در فازهای بعدی تا روزانه ۲/۲‌میلیارد فوت مکعب وجود دارد.

وی توضیح داد: شرکت هندی ONGC پیشنهاد دقیق فنی و مالی برای توسعه این میدان ارائه کرده که از سوی شرکت نفت فلات قاره ایران بررسی و نتایج آن ارائه شده است.

زیرکچیان زاده یادآور شد: هندی‌ها برای امضای این قرارداد و حضور در طرح توسعه میدان فرزاد B بسیار جدی و علاقه‌مند هستند؛ هم اکنون مذاکره‌ها ادامه دارد و امسال این قرارداد امضا و توسعه آن آغاز ‌می‌شود.