نماینده ایران در سازمان اوپک از احتمال افزایش تولید این سازمان درصورت رشد قیمت و سقوط ذخایر نفتی خبر داد.

به گزارش (ایسنا)، نماینده ایران در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) احتمال افزایش تولید نفت توسط این سازمان را تایید کرده است. به گفته محمدعلی خطیبی، سازمان اوپک درصورتی که افزایش قیمت نفت و کاهش ذخایر نفتی در کشورهای بزرگ مصرف‌کننده به صورت همزمان مشاهده شود، تولید نفت خود را افزایش می‌دهد.

وی به داوجونز گفت: اگر قیمت نفت با جهش مواجه شود و ذخایر نفتی به سطح ۵۲ تا ۵۳ روز مصرف پیشاپیش سقوط کند، آنگاه سازمان اوپک اقدامات دیگر ازجمله افزایش تولید را مدنظر قرار خواهد داد.

خطیبی تاکید کرد: افزایش قیمت نفت از سطوح فعلی به سطح ۱۰۰‌دلار می‌تواند یک جهش محسوب شود. در آخرین نشست سازمان اوپک در وین اعضای اوپک توافق کرده‌اند که میزان ذخایر باید از ۶۳ روز مصرف به سطح ۵۳ روز مصرف کاهش پیدا کند.

این اظهارات درحالی از سوی نماینده ایران در اوپک مطرح می‌شود که دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از افزایش قیمت سبد نفتی این سازمان و عبور آن از مرز ۷۰‌دلار خبر داده است.

این درحالی است که قیمت سبد نفتی اوپک در روزهای گذشته و پس برگزاری نشست اوپک نیز دو بار افزایش یافته و به بالاترین سطوح هفت ماه اخیر رسیده بود. اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در آخرین نشست خود در حالی تولید نفت را بدون هیچ تغییری ثابت نگه داشتند که قیمت نفت در سطح بالای ۶۰‌دلار قرار داشت و با این وجود خود اعضا نیز به وجود مازاد عرضه نفت در بازار اذعان داشتند.

در همین حال نشریه تخصصی پلاتس نیز در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده که تولید نفت ایران در مقایسه با سال گذشته ۳۰۰‌هزار بشکه افزایش یافته است.

بر اساس گزارش این نشریه، تولید نفت اوپک درحالی به ۳۹/۲۸میلیون بشکه در روز رسیده که این شاخص در ماه گذشته معادل ۰۹/۲۸میلیون بشکه در روز بوده است.