مدیرعامل شرکت مایع‌سازی گاز ایران از حضور یک شرکت اتریشی برای مشارکت در پروژه ایران ال‌ان‌جی خبر داد.

به گزارش مهر، علی خیر‌اندیش با بیان اینکه اوایل خرداد ماه یک شرکت اتریشی برای امضای قرارداد مشارکت در پروژه ایران ال ان جی به تهران می‌آید، گفت: این شرکت اروپایی موافقت خود را برای مشارکت در بخش‌های فنی و مالی و به خصوص سرمایه‌گذاری و تامین بخشی از فاینانس پروژه ایران ال ان جی اعلام کرده است. وی همچنین از اختصاص بودجه قابل توجهی از سوی وزارت نفت به پروژه ایران ال ان جی خبر داد و افزود: کمک‌های وزارت نفت باعث تسریع عملیات اجرایی این پروژه شده است.

همچنین مذاکراتی نیز برای تامین اعتبار بخش دیگری از پروژه ایران ال ان جی از محل حساب ذخیره ارزی صورت گرفته و به طور کلی نگرانی خاصی برای تامین منابع مالی و اعتباری این پروژه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود با روند موجود پیشرفت کل پروژه تا پایان امسال به بیش از ۳۵درصد برسد، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده اولین فاز پروژه ایران

ال‌ان‌جی در دی ماه سال ۸۹ و زمان بهره‌برداری از فاز دوم این پروژه تیرماه ۱۳۹۰ است. بهره‌برداری اولیه از این پروژه با ظرفیت ۵۰درصد آغاز می‌شود و بعد از گذشت ۶ ماه تولید ایران ال ان جی به ۱۰۰درصد خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت مایع‌سازی گاز ایران همچنین عنوان کرد: برای تامین فاینانس کل پروژه تاکنون با سه شرکت آسیایی واروپایی مذاکراتی انجام شده که تصمیم‌گیری درباره برخی از این مذاکرات باید در سطوح بالای مدیریتی کشور اتخاذ شود.

وی با اعلام اینکه در بخش مایع سازی مطالعات مهندسی از اواسط اردیبهشت ماه شروع می‌شود، اظهار داشت: مذاکره با شرکت چینی حاضر در این قرارداد برای تامین فاینانس ۸۵۰میلیون یورویی تا پایان ماه جاری نهایی می‌شود. خیراندیش در ادامه درباره حضور شرکت ادیسون ایتالیا در پروژه ایران ال ان جی گفت: با این شرکت ایتالیایی مذاکراتی انجام شده و از حضور آنها در این پروژه استقبال می‌کنیم.