توافق 12میلیارد دلاری برای توسعه میدان گازی کیش

دو کشور ایران و عمان که نقاط اشتراک زیادی در زمینه فرهنگی و مذهبی دارند از جمله کشورهای مهم منطقه خاورمیانه به حساب می‌آیند. مناسبات سیاسی دو کشور به طور نسبی با کمترین تنش مواجه بوده و به همین منظور مسوولان ایران و عمان علاقه‌مند به توسعه همکاری‌های اقتصادی نیز هستند. در همین مسیر به دنبال تمایل عمانی‌‌ها برای همکاری در بخش گاز با ایران یک برنامه کاری (Work plan) برای اجرای طرح توسعه میدان گازی کیش و فروش گاز به عمان در عصر روز دوشنبه (۲ اردیبهشت) امضا شد. بر اساس این برنامه کاری که طی نشستی میان علی کردان، قائم‌مقام وزیر نفت با مقبول‌ علی سلطان وزیر بازرگانی و صنایع و محمد الرومی، وزیر نفت عمان امضا شد قرار است ظرف سه ماه میدان گازی کیش به عمانی‌ها واگذار شود تا کار توسعه آن را در سه فاز انجام دهند.

به گفته علی کردان، قائم‌مقام وزارت نفت طبق توافق به عمل آمده با طرف عمانی طرح توسعه میدان گازی کیش در سه فاز (یک فاز خشکی و دو فاز دریایی) و به مدت چهار سال اجرا خواهد شد. حجم اعتبارات در فازهای ۱ و ۲ هفت میلیارد دلار است و پیش‌بینی می‌شود در فاز ۳ حجم کل این اعتبارات به ۱۲میلیارد دلار نیز برسد.

قائم‌مقام وزارت نفت ادامه داد: عمانی‌ها متعهد به سرمایه‌گذاری در بخش‌های بالادستی هستند و تامین منابع مالی برای اجرای این پروژه به عهده آنها خواهد بود. همچنین قرارداد پروژه به صورت بیع متقابل بوده و اجرای آن با عمان است و ایران به عنوان کارفرما کار نظارت و کنترل وضعیت پروژه و همچنین ورود سرمایه و پیمانکاران اجرایی را نیز بررسی خواهد کرد.

کردان در تشریح جزئیات این پروژه تصریح کرد: میدان گازی کیش ۴۸تریلیون فوت مکعب گاز دارد که در فاز اول حدود یک‌میلیارد فوت مکعب گاز برای مصرف داخلی عمان در اختیار آنها قرار می‌دهیم و در فاز دوم نیز دومیلیارد فوت مکعب دیگر اضافه می‌شود و در کل قرار این است که گاز موردنیاز این کشور را تامین کنیم.

کردان درباره مدت قرارداد و فرمول قیمتی که توافق بر‌اساس آن صورت گرفته است، گفت: آنها خواستار قرارداد ۲۵ ساله هستند که در طول سه ماه باید قرارداد بیع متقابل امضا شود و در این زمان، مدت زمان فروش نیز مشخص خواهد شد. وی ادامه داد: فرمول قیمت پروژه نیز خیلی روشن است ومطابق قرارداد اخیری که برای صادرات گاز به سوئیس امضا کردیم فرمول قیمت برمبنای ۵۰‌درصد نفت خام و ۵۰درصد فرآورده‌ها به علاوه PZ (قیمت منطقه‌ای) تعیین می‌شود که PZ باید مورد توافق طرفین باشد.

وی درخصوص این که مدت زمان تعیین شده سه‌ماهه برای نهایی کردن قرارداد بای بک پروژه از چه زمان آغاز می‌شود، گفت: این سه ماه از زمانی که درحضور معاون اول رییس‌جمهوری ایران و معاون سلطنت عمان توافقنامه به امضا رسید، آغاز شده است.

کردان افزود: قبلا در خصوص همکاری گازی با عمان هماهنگی‌هایی صورت گرفته بود و آنها علاقه‌مند هستند که نیاز گاز خودشان را از ایران تامین کنند و از آنجا که اولویت ما نیز کشورهای اسلامی حوزه خلیج‌فارس است و در این میان روابط ایران و عمان نیز بسیار مستحکم است موافقت‌های لازم در این مورد صورت گرفته است.

در دیدار قائم‌مقام وزارت نفت با هیات بلندپایه عمانی که با حضور وزیران نفت و صنایع این کشور برگزار شد، همچنین نصرت‌ا... سیفی، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز و زیرکچیان‌زاده، مدیرعامل شرکت ملی نفت فلات قاره، حضور داشتند.