امضای قرارداد توسعه مس تا پایان اردیبهشت

گروه صنعت و معدن- محمدهادی اردبیلی به طور رسمی مدیریت عامل شرکت ملی صنایع مس ایران را بر عهده گرفت.

مهندس اردبیلی عصر روز یکشنبه در ساختمان این شرکت و در حضور معاون وزیر صنایع و معادن، مدیران بلندپایه و کارکنان مجموعه ملی مس معارفه شد. وی همزمان با آنچه که «پذیرش بازنشستگی علی‌اصغر پورمند مدیرعامل سابق» خوانده شد، در این سمت منصوب شد.وی فعالیت در حوزه صنایع معدنی را از سال ۱۳۴۷با استخدام در شرکت ذوب‌آهن اصفهان آغاز کرد و پس از اتمام کار دولت موقت، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس شد که به گفته وی، یکی از پرکارترین روزهای صنعت مس در آن دوره شکل گرفت. اردبیلی که در جمع تعدادی از مدیران ارشد وزارت صنایع ومعادن و شرکت مس سخن می‌گفت؛ تصریح کرد: در ابتدای انقلاب آمریکایی‌ها از ادامه کار در مس سرچشمه انصراف دادند و اعلام کردند ایرانی‌ها بدون کمک ما قادر به راه‌اندازی پروژه نیستند. این در حالی بود که چندی بعد با همت کارشناسان مس و نیز مهندسان ذوب‌آهن اصفهان، نخستین محصول کوره ذوب مس به دست آمد.

اردبیلی با بیان اینکه تهیه قطعات، مشقات فراوانی را به همراه داشت، تصریح کرد: فعالیت کارخانه ذوب با روز آزادسازی خرمشهر و تولد امام‌حسین همزمان شد.وی درباره برنامه‌های آتی شرکت مس گفت: تلاش برای پیاده‌سازی اصل۴۴ قانون اساسی و توسعه و افزایش ظرفیت تولید به عنوان اهداف اساسی شرکت است.

اردبیلی تاکید کرد: وزیر صنایع و معادن از من خواسته برنامه احداث چند کارخانه جدید را پیگیری کنم. وی پیش‌بینی کرد: علاوه بر برنامه ۴۴۰هزار تن کاتد مس طرح‌هایی برای رسیدن به ظرفیت ۸۰۰هزار و یک‌میلیون تن در چشم‌انداز کشور به اجرا درآید.

مدیرعامل جدید شرکت ملی صنایع مس از نزدیکان علی‌اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن محسوب می‌شود. وی مدتی همکار محرابیان در ستاد طرح‌های ویژه ریاست‌جمهوری و تبصره ۱۳ بوده است. اردبیلی البته در اواخر دهه ۶۰ سفیر ایران در نروژ شد و در اوایل دهه ۷۰ مدیریت پالایشگاه آبادان را برعهده گرفت. واپسین سمت وی در سال‌های میانی دهه ۷۰، مدیریت عامل شرکت نورد و لوله اهواز بود. پیش از وی، علی‌اصغر پورمند، مدیرعامل پسین، از اینکه مدیرعامل سال‌های نخست دهه ۶۰ مجددا وارد این مجموعه شده اظهار خرسندی کرد. پورمند گفت: عضویت مهندس اردبیلی در هیات‌عامل ایمیدرو امتیاز بزرگی برای پیشبرد اهداف صنعت مس به شمار می‌آید. وی حضور در دولت اصول‌گرا را باعث افتخار خود دانست و افزود: من نیز خود از اصول‌گرایان هستم و از این پس نیز خواهم بود.

۸۰۰میلیارد تومان سرمایه در مس

پورمند تولید ۲۰۶هزار تن کاتد مس و استخراج ۹۰میلیون تن سنگ معدن مس را از فعالیت‌های سال گذشته آن شرکت ذکر کرد. وی با بیان اینکه فاز نخست توسعه مس به اتمام رسیده، خبر داد: تا پایان اردیبهشت‌ قرارداد اپی.پی.سی فاز دوم توسعه به امضا می‌رسد. با اجرای این قرارداد ظرفیت تولید مس کاتد به ۴۴۰هزار تن خواهد رسید.

پورمند یادآور شد: در این صنعت طی ۳۰سال اخیر ۸۰۰میلیارد تومان هزینه شده، از همین رو بازسازی و نوسازی بخش‌های مختلف به زودی آغاز می‌شود. هرچند پیش از این تمام قراردادهای مربوطه امضا شده است.

بورس مالزی در نیمه اول سال

وی شرکت مس را مجموعه‌ای بین‌المللی خواند و تصریح کرد: مقدمات پذیرش سهام مس در بورس مالزی آماده شده و تا انتهای نیمه اول امسال می‌توان شاهد عرضه سهام این شرکت در مالزی شد.

پورمند؛ نویسنده

وی در پایان سخنانش با بیان اینکه پس از ۲۸ سال کار در امور معادن، همچنان خود را معدنی می‌داند و از این کار جدا نخواهد شد، اظهار داشت: فرصتی نیز به دست آورده‌ام تا کتاب چهارم خود را روانه بازار کنم. پورمند گفت: این کتاب تا ۶ ماه آتی منتشر می‌شود.

پورمند از آقایان اردبیلی، شیری، اصلانی، کلاهدوز، موذن‌زاده، هاشم‌زایی و مرادعلی‌زاده به عنوان مدیران عامل پیشین به سبب فعالیت در این شرکت، قدردانی کرد.

در انتهای مراسم، هراتی‌نیک، معاون وزیر صنایع و معادن، پورمند را به عنوان یک همکار قدیمی معرفی کرد و افزود: همکاری ما از حوزه ریاست‌جمهوری سال‌های ۶۰ (مقام معظم رهبری) شروع شد و در آینده نیز در سمت‌های مختلف از وی استفاده خواهیم کرد.

وی، محمدهادی اردبیلی را همکار سابق در صنایع فولاد و مس دانست و تصریح کرد: شرکت مس در سال‌ گذشته تنها ۱۱۰میلیارد تومان سود سهام عدالت پرداخت کرد؛ بنابراین با چنین توان مالی، موقعیت ویژه‌ای در توسعه و پیشرفت خواهد داشت. هراتی‌ نیک در پایان از اردبیلی خواست، همکاری و تعامل سازنده با مسوولان منطقه‌ای کرمان را مدنظر داشته باشد.