افزایش مصرف گاز در بخش خانگی نگران‌کننده است

معاون وزیر نفت در امور برنامه‌ریزی، رشد مصرف گاز در بخش خانگی را نگران‌کننده دانست و گفت: متاسفانه در ایام سرد سال مجبور هستیم، گاز صنایع بزرگ و شهرک‌های صنعتی را قطع کنیم تا گاز بخش خانگی تامین شود.

به گزارش مهر‌، اکبر ترکان، معاون وزیر نفت در جریان بازدید احمد توکلی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس از ساختمان شرکت ملی گاز با اعلام مطلب فوق گفت: برای هر‌هزار دلار افزایش تولید ناخالص ملی معادل ۷/۱تن نفت خام مصرف می‌شود که ارزش آن حدود یک‌هزار و ۲۰۰ دلار است. وی با بیان اینکه به نظر بنده این کار خدمت به کشور نیست، افزود: در واقع بسیاری از صنایع نه تنها سودده نیستند، بلکه به خاطر اتلاف انرژی به کشور زیان وارد می‌کنند. ترکان خاطرنشان کرد: این آمارها نشان می‌دهد که اصلاح روند مصرف انرژی و کاهش شدت آن ضرورتی انکار‌ناپذیر است.

هشدار

همچنین کسایی زاده مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران پیش‌بینی کرد، میزان مصرف گاز طبیعی در زمستان امسال به حدود ۷۰۰میلیون متر‌مکعب در روز برسد که توسعه برنامه‌های فرهنگ سازی در جهت بهینه شدن مصرف این حامل انرژی در کشور ضروری به نظر می‌رسد. به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، سید‌رضا کسایی‌زاده با اشاره به اهمیت رشد اقتصادی کشور افزود: در این راستا ۱۷‌هزار واحد صنعتی گازدار و حدود ۱۰‌هزار واحد در سه سال گذشته به شبکه گاز طبیعی پیوسته‌اند، به این منظور لازم است رشد شدید مصرف گاز طبیعی در بخش‌های خانگی و تجاری‌ مهار شود. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درخصوص سهم ۶۱‌درصدی گاز در سبد انرژی کشور یادآور شد: رشد مصرف و توزیع آن به بخش‌های مختلف باید به طوری تنظیم شود که به افزایش تولید ناخالص ملی کمک کند.

وی با تاکید براینکه با ادامه روند کنونی امسال نیز مجبور می‌شویم از سهمیه گاز تحویلی به نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ بکاهیم، توضیح داد: پیش‌بینی می‌شود که متوسط مصرف گاز طبیعی در دی‌ماه امسال به روزانه ۷۰۰‌میلیون متر مکعب در روز افزایش یابد که در بهترین حالت میزان تولید گاز در کشور به روزانه ۵۳۸‌میلیون مترمکعب خواهد رسید. کسائی‌زاده ادامه داد: همچنین برآورد می‌شود که متوسط مصرف روزانه گاز طبیعی در بهمن امسال به ۶۹۱‌میلیون متر مکعب در روز برسد. به گفته وی، حداکثر تولید گاز در صورت وارد مدار شدن فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی و همچنین افزایش ۲۵‌میلیون مترمکعب گاز از محل میادین شرکت نفت مناطق مرکزی روزانه ۵۳۸میلیون متر مکعب خواهد بود. وی یکی از فعالیت‌های پرهزینه این شرکت را توسعه شبکه خطوط انتقال گاز دانست و گفت: این فعالیت به پایداری و افزایش ظرفیت انتقال این شبکه کمک می‌‌کند. وی یادآور شد: در سه سال گذشته بیش از هشت‌هزار کیلومتر خط لوله اصلی ساخته شده است که هر ۱۰۰۰ کیلومتر آن به قیمت کنونی بیش از دو میلیارد دلار هزینه دارد.