تولید‌کنندگان کود کامل شیمیایی ایران در تجمع روز دوشنبه (۲۶ فروردین) مقابل وزارت جهاد کشاورزی قطعنامه‌ای صادر کردند. در این قطعنامه از وزارت جهاد کشاورزی خواسته شد به تعهد خود در قبال مجلس در تعهد خرید ۵۰هزار تن کود کامل شیمیایی عمل کند. به گزارش فارس در این قطعنامه آمده است: طی ۱۰ سال گذشته و بنا به توصیه وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر ضرورت مصرف کود کامل ماکرو‌، با توصیه وزارت‌های جهاد کشاورزی و مجوز وزارت صنایع و معادن برای تولید بیش از ۴میلیون تن کود کامل ماکرو صادر شده است و امروز بیش از ۳۰۰ واحد تولید کود با میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی و وام بانکی و هزاران کارگر به وجود آمده است، لذا از ریاست جمهوری درخواست داریم، اجازه ندهند، بدلیل بی‌برنامگی وزارت جهاد کشاورزی این واحدها در بلاتکلیفی بمانند.

وزارت جهاد کشاورزی پس از مدت‌ها بلاتکلیف گذاشتن واحدهای تولیدی کود کامل و دیگر واحدهای وابسته بنا به تصمیمات متخذه در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی و تفاهمنامه منعقده باید طی ۱۵ روز برای قرارداد خرید ۵۰۰هزار تن کود کامل اقدام می‌نمود که پس از گذشت ۴ ماه از توافق و به‌دنبال آن ایجاد امید در تولید‌کنندگان و تحمیل هزینه‌های نگهداری و تجهیز و نوسازی‌ به این واحدها،‌ چرا به موازات خریدهای خارجی،‌ برای خرید کود ماکرو داخلی اقدام نمی‌نماید.

وزارت جهاد کشاورزی اگر برای اشتغال هزاران کارگر و تولید داخلی تعهدی احساس نمی‌کند، لااقل به توافق وزیر جهاد کشاورزی در مجلس و تعهدات و تفاهمنامه امضا شده خود متعهد بوده و با اجرای تفاهمنامه اعتبار دولت را مخدوش نسازد.

اگر وزارت جهاد کشاورزی به تفاهمنامه منعقده خود عمل کرده بود، امروز با توجه به افزایش قیمت جهانی کود حدود ۱۰۰هزار تن کود ماکرو به قیمت ارزان و با سرمایه تولید‌کنندگان جهت توزیع در اختیار داشت.

در ادامه این قطعنامه آمده است: تا زمانی که توزیع کود شیمیایی تک عنصری توسط دولت و به قیمت یارانه‌ای است، قطعا تولید کنندگان نمی‌توانند در رقابت با قیمت یارانه‌ای کود کامل را به صورت آزاد تولید و به فروش برسانند، لذا شرعا و قانونا در تعهد دولت است آن را به قیمت عادلانه خریداری و مانع از انحلال واحدهای موجود شود.

در پایان ما از ریاست جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی تفاضا داریم، اجازه ندهند بیش از این واحدهای تولیدی سرگردان بمانند، همزمان با خرید خارجی دستور اجرای تفاهمنامه وخرید کود تولید داخلی صادر فرمایند.