کارگروه ویژه‌ای برای بررسی گازبهای بخش خانگی در شرکت ملی گاز ایران تشکیل شد.

در این کارگروه ویژه، موضوع‌هایی همچون دهک‌های مصرف، مقادیر واقعی مصرف گاز طبیعی در زمستان سال ۱۳۸۶ و جرائم پلکانی در شهرستان‌های مختلف مورد بررسی قرار خواهد گرفت. روابط عمومی شرکت ملی گاز اعلام کرد: این کارگروه به دستور وزیر نفت و پس از درخواست‌های مردمی تشکیل شده است. مسوولیت این کارگروه با مصطفی کشکولی، مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران است. ۲کارشناس از معاونت برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری و اداره کل بازرسی وزارت نفت و ۳ کارشناس شرکت ملی گاز ایران از اعضای این کارگروه هستند.

این کارگروه ۴ مسوولیت دارند که شامل تعیین خانوارهای هر استان بر اساس سال ۸۶ در هر دهک، بررسی مقدار مصرف گاز و درصد آن، ارزیابی متوسط نرخ گاز، تعیین درصد خانوارهایی که خارج از الگو مصرف کرده‌اند، است.

همچنین نتایج این بررسی تا ۱۵ اردیبهشت ماه جهت اتخاذ تصمیمات بعدی اعلام خواهد شد.

پیش از این، سید رضا کسایی‌زاده معاون وزیر نفت در بخش گاز از کاهش گازبهای زمستان ۸۶، در استان‌های یزد، گلستان و مازندران خبر داد و افزود: هزینه گاز طبیعی مشترکین این سه استان در سال گذشته تعدیل می‌شود. بدین ترتیب جرائم پلکانی مشترکان این استان‌ها کاهش یافته و مابه‌التفاوت آن به حساب این مشترکان بازگردانده می‌شود. مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران، ادامه داد: در سال‌جاری پایه قیمت‌های پلکانی گاز به صورت استانی مشخص نمی‌شود بلکه در محدوده شهرستان‌ها و متناسب با شرایط آب و هوایی تعیین می‌شود.

رشد ۱۷درصدی گازرسانی

از سوی دیگر عبدا... قنبری سخنگوی این شرکت با اشاره به این موضوع که در حالی کاهش مصرف گاز طبیعی به ویژه در بخش خانگی مشاهده می‌شود که مصرف گاز طبیعی در سال ۸۶ نسبت به سال پیش از آن ۳/۱۲درصد رشد داشته است، تصریح کرد: در سال ۱۳۸۶ گازرسانی به بخش خانگی، تجاری و صنایع کوچک با بیشترین توسعه جدید یعنی ۲/۱۷درصد رشد همراه بوده است. همچنین مصرف صنایع عمده به دلیل افزایش تعداد آنها ۴/۱۳درصد و نیروگاه‌ها ۸/۳درصد رشد داشته‌اند.