آمادگی جایگاه‌ها برای تداوم عرضه بنزین آزاد

رییس جایگاهداران بنزین سراسر کشور از اعلام آمادگی برای تداوم عرضه بنزین آزاد در سال جاری خبر داد.

بیژن حاج محمد رضا افزود: بر اساس مصوبه تعیین شده، دولت تا سال ۱۳۹۱ فرصت دارد قیمت بنزین را واقعی کند و با توجه به زمان اندک باقی مانده، به نظر می‌رسد دولت از هم اکنون برای اجرایی کردن این مصوبه اقدام کند. حاج محمد رضا در گفت‌و گو با مهر ادامه داد: اینگونه به نظر می‌رسد که دولت عرضه بنزین آزاد را به مدت یک ماه تمدید و پس از انتخابات مجلس هشتم به سمت آزاد کردن قیمت بنزین و حذف سهمیه‌بندی حرکت کند.

وی قیمت بنزین آزاد را بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان در هرلیتر پیش بینی کرد و یادآور شد: به نظر می‌رسد برنامه دولت حذف کامل سهمیه بندی است.

رییس جایگاهداران بنزین سراسر کشور در ادامه با بیان اینکه عدم استقبال از بنزین آزاد قابل پیش بینی بود، تصریح کرد: فروش بنزین آزاد به طور متوسط بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ لیتر در روز بوده است.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی چندی پیش متوسط فروش بنزین آزاد را ۷۰۰ لیتر در روز اعلام کرده بود.

حاج محمد رضا میزان فروش بنزین آزاد در جایگاه‌های شمالی شهرهای کشور را چشمگیرتر توصیف کرد و افزود: بنزین آزاد بیشتر توسط کسانی که کارت سوخت خود را گم کرده‌اند یا خودروهایی که هنوز کارت سوخت دریافت نکرده‌اند، مصرف شده که در واقع در حد رفع حاجت بوده است.

وی در ادامه اظهار داشت: وجود بنزین آزاد به مردم اطمینان می‌دهد که هر گاه نیاز داشته باشند بنزین در اختیار آنها قرار می‌گیرد و بدین ترتیب عطش مصرف پیدا می‌کند.

فروش ۱۵‌میلیون لیتر بنزین آزاد

از سوی دیگر مدیر سامانه کارت هوشمند سوخت با اشاره به متوسط فروش روزانه حدود ۶۰۰‌هزار لیتر بنزین آزاد گفت: از ابتدای سال تا کنون بیش از ۱۵‌میلیون لیتر بنزین به‌صورت آزاد عرضه شده است.

سید ناصر سجادی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به آخرین وضعیت دریافت بنزین آزاد اظهار داشت: بنزین سهمیه‌ای مورد نیاز برای مصارف مردم در ایام تعطیلات به اندازه لازم در اختیار آنان قرار گرفت؛ لذا استقبال چندانی از بنزین آزاد صورت نگرفت و مصرف افزایش چندانی نیافت. وی افزود: در اسفندماه ۲۴۰ لیتر بنزین برای ماه‌های اردیبهشت و خرداد و ۱۰۰ لیتر نیز برای سفرهای نوروزی اختصاص یافت که همین امر باعث شد عملا نیاز مورد نیاز مردم در کارت آنها واریز گردد.

به گفته وی، بنزین آزاد نیز بیشتر با هدف آرامش روانی مردم و رفع مشکلات احتمالی ناشی از مفقود شدن کارت و غیره در نظر گرفته شده بود.

سجادی تصریح کرد: از ابتدای سال به‌طور متوسط روزانه حدود ۶۰۰‌هزار لیتر بنزین بصورت آزاد فروخته شد که تاکنون در مجموع قریب به ۱۵‌میلیون لیتر بنزین بصورت آزاد عرضه شده است.

با احتساب فروش هر لیتر بنزین آزاد به قیمت ۴۰۰ تومان، تا کنون شش میلیارد تومان معادل بیش از ۵/۶‌میلیون دلار درآمد از این محل عاید دولت شده است.