حرکت قیمت سنگ‌آهن به سمت نرخ‌های جهانی

گروه صنعت و معدن: جدیدترین معاملات شرکت‌های تولیدکننده سنگ‌آهن نشان داد که نرخ فروش این ماده معدنی برای مشتریان داخلی نیز افزایش یافته و به سمت قیمت‌های جهانی در حرکت است. به گزارش خبرنگار ما، در شرایطی که تولیدکنندگان داخلی سنگ‌آهن در ماه‌های گذشته رایزنی‌های غیررسمی را برای برداشتن یارانه از فروش سنگ‌آهن آغاز کرده‌اند، توانستند نرخ فروش این ماده معدنی را به قیمت جهانی متصل کنند.

شرکت سنگ‌آهن گل گهر در واپسین مزایده فروش کنسانتره سنگ‌آهن، هر تن از این محصول را در داخل کشور ۱۰۴یورو (بیش از ۱۴۲هزار تومان) فروخته است.

۲۰۰ یورو در چین

خریدار این محصول شرکت هندی تاتا بوده که قرار است این محصول را در بنادر داخلی (FOB) با یک افزایش قیمت ۴۵ تا ۵۰دلاری عرضه کند.

مقصد نهایی (کنسانتره) سنگ‌آهن فروخته شده چین است که بنابر اظهارات شرکت فروشنده، قیمت نهایی در چین به ۲۰۰یورو خواهد رسید.

این در شرایطی است که بهای فروش هر تن کنسانتره سنگ‌آهن طی ۲ماه گذشته تنها ۱۳۰دلار برای تحویل در مقصد (C&F) بوده است اما اکنون با افزایش چشمگیری مواجه شده است.

در این میان افزایش هزینه حمل دریایی، نقش غیرقابل انکاری در رشد قیمت فروش در کشور مقصد ایفا کرده است. اواخر آبان ماه هزینه حمل هر تن از سنگ‌آهن در محدوده ۳۵دلار بوده که اکنون این رقم از ۶۰دلار نیز گذشته است.

از سوی دیگر، شرکت سنگ‌آهن چادرملو که تا ۲ماه گذشته حداکثر فروش داخلی خود را در مرز ۶۸دلار پیش‌بینی کرده بود، در روزهای گذشته کنسانتره تولیدی خود را بیش از ۷۰دلار فروخته است.

این شرکت که بیشترین تعهد فروش را به شرکت‌های فولادسازی داخلی (فولاد مبارکه) می‌بیند، در واپسین معامله، از فروش هر تن کنسانتره به مبارکه، ۷۳دلار (۶۸هزار تومان) به دست آورده است. این در شرایطی است که مدیران شرکت چادرملو نیز گفته‌اند چنانچه قصد صادرات داشته باشند، تقریبا به اندازه بهای فروش شرکت گل‌گهر دست خواهند یافت.

علاوه بر این با احتساب افزایش مرحله به مرحله قیمت کالا، بهای کالای عرضه شده شرکت چادرملو نیز در بندر کشور مقصد (چین) به ۲۰۰یورو نزدیک خواهد شد.

انتظار برای قیمت‌های جدید

شرکت‌های تولید‌کننده سنگ‌آهن از بدو ورود فولادسازان به بورس خواستار واقعی شدن بهای فروش کنسانتره سنگ‌آهن شده‌اند. آنان معتقدند خارج شدن سهام شرکت‌های فولادی از اختیارات دولت، دلیلی برای عرضه یارانه مواد اولیه (سنگ‌آهن) باقی نمی‌گذارد. اگرچه به نظر می‌رسد در مذاکرات چندجانبه‌ برای تحقق خواسته خود توفیقی به دست نیاورده‌اند؛ اما در عمل توانسته‌اند نرخ فروش را فراتر از پیش‌فرض‌های خود ببینند.

با این حال طبق عرف سال‌های اخیر، قیمت فروش کنسانتره و سنگ‌آهن دانه‌بندی شده در روزهای پایانی یا هفته‌های نخست سال جدید، مشخص می‌شود. شرکت‌های سنگ‌آهن این بار اما، قیمت فروش را برای شرکت‌هایی در نظر می‌گیرند که وارد بورس شده‌اند و از دولت و قیمت‌های یارانه‌ای باید فاصله بگیرند.