تازه‌ترین خبر منتشر شده از صندوق ارزی نفتی نروژ که توسط «دویچه وله» آلمان گزارش شده نشان می‌دهد، رقم ذخیره شده ارزی در این صندوق به ۳۰۰میلیارد یورو رسیده است. در این گزارش آمده است: همه درآمدهای نفتی به این صندوق سرازیر می‌شوند و بخش زیادی از این ثروت در بازارهای جهانی سرمایه‌گذاری می‌شود. این سیاست دو هدف را دنبال می‌کند: نخست اینکه قدرت پولی نروژ را در شرایطی که ذخایر نفتی دیگر مثل امروز فوران نکنند، یا آنکه قیمت نفت کاهش پیدا کند، تضمین کند و علاوه بر آن برای نسل‌های آینده هم چیزی باقی بگذارد.

تنها بخشی ازسود حاصله از درآمدهای نفتی برای سرمایه‌گذاری‌های دولتی یا تامین مالی صندوق‌های بازنشستگی صرف می‌شود، تا لزومی برای افزایش مالیات‌ها که، هم‌اکنون هم بالا هستند، نباشد.

نظارت و مدیریت صندوق ارزی نفت را Norges Bank برعهده دارد.

اما Norges Bank این اختیار را ندارد که موجودی صندوق را به طور دلخواه سرمایه‌گذاری کند. معاملات این بانک تحت کنترل قانون «التزام به سلامت» است و یک «شورای اخلاقی ملی» بر آن نظارت می‌کند.

این شورا به عنوان مثال دو سال پیش ترتیبی داد که صندوق نفت سهم خود را به هفت کنسرسیوم بفروشد که در تولید قطعات سلاح اتمی فعالیت دارند. صندوق از این معامله سود هنگفتی برد.