محمدصادق جنان‌صفت

محمد پارسا، رییس هیات‌مدیره سندیکای صنعت برق که نمی‌تواند و نمی‌خواهد حرف بی‌حساب بزند، بنابراین گفته‌هایش مبنی بر بدهی ۱۹۰۰میلیارد تومانی دولت به اعضای این سندیکا واقعیت دارد. واقعیت این است که وزارت نیرو هرگز این بدهی را تکذیب نکرده و در دو سال گذشته اظهار امیدواری کرده است که روزی بدهی‌های خود به اعضای سندیکای صنعت برق را پرداخت خواهد کرد.

اخبار و گزارش‌های مرتبط با این وضعیت نزدیک به ۲سال است منتشر می‌شود و هیچ اتفاقی نمی‌افتد. وقتی به ژرفای گزارش رییس هیات‌مدیره سندیکای صنعت برق در ۲سال گذشته توجه می‌شود، فقط می‌توان گفت، خداوند به مدیران و صاحبان بنگاه‌های فعال در صنعت برق، صبر و بردباری دهد. می‌توان دعا کرد که خداوند به وزارت نیرو نیز رحم و انصاف دهد تا شاید این گرفتاری برطرف شود.

عرف، سنت، منطق اقتصادی و هیچ چیز دیگری بدهکار بودن دولت به اعضای این سندیکا را توجیه نمی‌کند. چگونه است که در برابر دیدگان بیدار ذی‌نفعان و طرف‌های قرارداد، مدیران شرکت‌های برق چون برف آب می‌شوند و نمی‌توانند طلب خود را از وزارت نیرو بگیرند. هیچ منطق اقتصادی و هیچ دلیل عقلی نمی‌تواند این وضعیت بسیار غم‌انگیز را توضیح دهد. در حالیکه میلیاردها تومان از منابع دولتی و بانکی را به طرح‌های زودبازده اختصاص می‌دهیم و یادمان می‌رود که طلب مردم را بدهیم. این اتفاق از رویدادهای عجیب تاریخی است که باید ثبت شود.