شرکت نفتی شل یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌‌های نفتی جهان است که در ایران نیز سرمایه‌گذاری‌هایی را انجام داده است. طبق آخرین خبر اعلام شده سود این شرکت در سال ۲۰۰۷ با ۱۰درصد افزایش به ۲۷میلیارددلار رسیده که با اعتراض اتحادیه‌های صنفی در بریتانیا مواجه شده است. بر این اساس بزرگ‌ترین اتحادیه سندیکاهای صنفی در بریتانیا روز پنجشنبه خواستار دریافت مالیات بر «درآمدهای بادآورده» از سود شرکت انگلیسی - هلندی «رویال داچ شل» شد. «تونی وودلی»، دبیرکل ائتلاف اتحادیه‌های بریتانیا سود کلان شل را «وقیحانه» توصیف کرد و گفت: اکنون زمان اقدام دولت فرا رسیده است.

مالیات بر درآمد بادآورده، نوعی مالیات مضاعف بوده و زمانی دریافت می‌شود که شرکت‌ها با بهره‌گیری از شرایط اقتصادی جامعه به سودی بالاتر از منفعت متوسط خود دست یابند.

ائتلاف اتحادیه‌های بریتانیایی اعلام کرده که دولت باید با مالیات بر درآمدهای بادآورده با شرکت‌های حریص مقابله کند.

شل در سال گذشته میلادی در حالی به سودی سرشار دست یافت که افزایش بهای سوخت در بریتانیا با واکنش منفی مصرف‌کنندگان همراه بوده است. در حال حاضر، هر لیتر بنزین و گازوئیل به ترتیب به بهای متوسط یک پوند و ۴پنس و یک پوند و ۹پنس در جایگاه‌های عرضه سوخت خودرو به فروش می‌رسد که ۵۰درصد نسبت به ارقام پنج سال پیش افزایش داشته است.

این در حالی است که معترضان به رشد بی‌سابقه قیمت سوخت از مالیات کلان ۶۵درصدی بر این فرآورده‌های نفتی سخن گفته و خواستار توقف افزایش آن شده‌اند.