گروه صنعت و معدن- سازمان بهره‌وری آسیایی (APO) در جهت تقویت حرکت ملی بهره‌وری در کشورهای عضو و برای ارزیابی تلاش‌های صورت گرفته از طرف سازمان‌های ملی بهره‌وری در کشورها، اقدام به برگزاری جلساتی در کشورهای مختلف عضو خود کرده است. اجلاس اخیر تهران نیز که اواخر هفته گذشته در هتل هویزه به پایان رسید، برای بررسی نتایج تحقیقات و اقدامات قبلی سازمان‌های بهره‌وری عضو APO و استفاده از آن در طراحی برنامه‌های APO برگزار شد.

این برنامه به طور اخص نتایج تحقیقات در زمینه نیازسنجی NPOها (سازمان‌های ملی بهره‌وری) تحت برنامه «استراتژی توسعه سازمان‌های ملی بهره‌وری» برای ظرفیت‌سازی و تطبیق طرح‌های خود با برنامه‌های توسعه کشورها را مورد توجه قرار می‌دهد.

اجرای استراتژی توسعه سازمان‌های ملی بهره‌وری که در سال ۲۰۰۷ آغاز شده، در ابتدا به تدوین برنامه عملیاتی برای هر کشور عضو با توجه ویژه بر ظرفیت‌سازی در حوزه‌های موجود و جدید برای انتقال آموزش‌ها و خدمات منطبق با نیازها و اولویت‌های هر کشور خواهد پرداخت.

APO چهار گروه کارشناسی متشکل از ۱۸ کشور عضو برای تجزیه و تحلیل نیازها و تعیین استراتژی‌های توسعه سازمان‌های ملی بهره‌وری تشکیل داده است.

هدف این اجلاس ترغیب سازمان‌های ملی بهره‌وری به همیاری است؛ طوری که بتوانند حداکثر استفاده را از همکاری شبکه‌ای و توانایی جمعی برده و نقش راهبردی خود را در پیشبرد حرکت بهره‌وری در کشورشان حفظ کنند علاوه بر این فرصتی برای سازمان‌های ملی بهره‌وری در توسعه سازمان‌های ملی بهره‌وری خصوصا در تدوین طرح‌های عینی برای توسعه سازمان‌های بهره‌وری و شبکه‌های بهره‌وری در کشورهای عضو است.

در این اجلاس روسای سازمان‌های ملی بهره‌وری یا جانشینان آنها از ۱۸ کشور به ترتیب زیر شرکت کرده‌اند: بنگلادش، هند، اندونزی، ژاپن، کره‌جنوبی، مالزی، پاکستان، فیلیپین، سری‌لانکا، تایلند، ویتنام، کامبوج، تایوان، فیجی، لائوس، مغولستان، نپال، ایران.