بحران پودر شوینده تا 10روز دیگر رفع می‌شود
نگین بهکام
بحران در بازار پودرهای شوینده همچنان ادامه دارد، تا ناتوانی مسوولان دولتی را در تحقق وعده‌هایشان به نمایش بگذارد. در حالی که دو هفته پیش مسوولان وزارت بازرگانی از توزیع بیش از ۱۲هزار کارتن پودر شوینده در بازار خبر دادند، اما کمبود پودر شوینده به ویژه پودر لباسشویی هنوز در بازار رفع نشده و مغازه‌داران علت آن را توزیع نشدن پودر از سوی کارخانه‌های تولیدی بیان می‌کنند. این در حالی است که روز بیست و دوم دی‌ماه، تولیدکنندگان پودر شوینده اعلام کرده بودند که مشکلات تولید پودر رفع شده و شرایط تولید به حالت عادی بازگشته است.

عکس: نسیم گلی
حسن کبیری، عضو انجمن تولیدکنندگان پودر شوینده در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: «دلیل اینکه همچنان کمبود پودرهای شوینده در بازار احساس می‌شود، سرمای بی‌سابقه هوا است که در روزهای گذشته گاهی حتی به ۲۵درجه زیر صفر رسیده است. سرمای هوا موجب شده که تولید با مشکل مواجه شود.»
کبیری مشکلات پیش آمده در تولید به علت سرمای هوا را این‌گونه توضیح می‌دهد: «مشکل سوخت‌رسانی به کارخانه‌ها و قطع گاز منجر به توقف تولید برخی کارخانه‌های پودر شوینده شده بود که در نهایت سوخت‌رسانی به کارخانه‌هایی که سوخت دومشان گازوئیل بود، صورت گرفت و آن دسته از کارخانه‌هایی هم که از گاز مایع به عنوان سوخت دوم خود استفاده می‌کردند، با همکاری وزارت صنایع و معادن توانستند از گاز مایع استفاده کنند.
البته علاوه بر مشکل سوخت‌رسانی، سرما مشکلات دیگری هم برای کارخانه‌ها مانند یخ‌زدن یا ترکیدن لوله‌ها به وجود آورده که تمام این‌ها تولید پودر شوینده را تحت تاثیر قرار داده است.»مدیرعامل پاکنام در ادامه ‌می‌گوید: «کارخانه‌های پودرهای شوینده در دو استان قزوین و سمنان واقع شده‌اند که در هفته‌های گذشته در ترانزیت کالا به برخی شهرستان‌ها نیز دچار مشکل بوده‌اند. به همین علت ممکن است در بعضی شهرها کمبود پودر شوینده بیشتر احساس شود.»
کبیری شایعه تعطیلی دو کارخانه پودر شوینده را تایید کرد و گفت: «یکی از این کارخانه‌ها به علت قطع گاز و نرسیدن به موقع گاز مایع تعطیل شده بود که اکنون این مشکل حل شده و تولید در کارخانه مذکور از سرگرفته شده است.
کارخانه دیگر نیز پاکنام؛ یعنی کارخانه تحت مدیریت خودم بود که البته پاکنام به طور کامل تعطیل نشده بود، اما تولیدمان به شدت کاهش پیدا کرده بود؛ یعنی در شرایط عادی تولید در ۳ شیفت کاری صورت می‌گرفت، اما در هفته گذشته کارخانه تنها در یک شیفت فعال بود.
البته در حال حاضر وضعیت تولیدمان به شرایط عادی بازگشته و دیگر مشکلی وجود ندارد.»وی علت کاهش تولید کارخانه متبوعش را کمبود نقدینگی اعلام کرد و افزود: «این مشکل تا حدودی رفع شده است.»
مدیرعامل کارخانه پاکنام ادامه داد: «از روز سه‌شنبه هفته گذشته شرایط تولید در تمام کارخانه‌های تولیدکننده پودر شوینده به حالت عادی بازگشته است و پیش‌بینی می‌کنم این مشکلات پیش‌آمده در بازار پودرهای شوینده تا ۱۰ روز دیگر به طور کامل حل شود.»کبیری می‌گوید: «هم‌اینک هم مشکلات پیش‌آمده در بازار پودر شوینده کمرنگ شده و بازار به شدت تحت کنترل قرار گرفته است؛ به طوری که قیمت پودر شوینده که حتی به ۷-۶برابر قیمت مصوب رسیده بود، هم‌اکنون تا حدی سامان یافته و به ۲برابر قیمت مصوب فروخته می‌شود.
این تفاوت نیز به زودی از میان برداشته خواهد شد.» وی از تصویب پرداخت 37میلیارد تومان یارانه به تولیدکنندگان پودر شوینده به عنوان بخشی از بدهی‌های دولت خبر داد و گفت: «علاوه بر 55میلیارد تومانی که در 20روز گذشته به کارخانه‌های پودر شوینده پرداخت شد، پرداخت 37میلیارد تومان دیگر نیز به این کارخانه‌ها مصوب شده، که ظرف یک هفته آینده پرداخت می‌شود.»